Japanse politie beëindigt kaping 747

HAKODATE, 22 JUNI. De Japanse politie heeft vanmorgen in het noordelijk gelegen Hakodate met geweld een einde gemaakt aan de kaping van een passagiersvliegtuig. De enige kaper werd overmeesterd en de 364 inzittenden konden worden bevrijd. Slechts enkele passagiers liepen lichte verwondingen op.

Bij zonsopgang drongen tientallen agenten, vermomd in uniformen van de luchtvaartmaatschappij ANA het vliegtuig binnen waar ze binnen korte tijd de kaper wisten te overmeesteren. Eén passagier liep een lichte wond op toen de kaper haar met een ijspriem in de rug stak, een klein aantal andere mensen werd voor behandeling naar een ziekenhuis gebracht, maar in alle gevallen ging het om lichte verwondingen. De kaper werd, bebloed en strompelend naar buiten gebracht.

De man is inmiddels geïdentificeerd als Fumio Kutsumi, een 53-jarige werkloze voormalige bankemployé. Zijn motief voor de kaping is nog onduidelijk, maar de Japanse politie gaat er voorlopig van uit dat de man psychisch gestoord is.

De Boeing 747 van All Nippon Airways (ANA) werd gisteren op een binnenlandse vlucht van Tokio naar het 680 kilometer noordelijker gelegen Hokodate gekaapt door een man die zich aanvankelijk uitgaf voor een lid van de sekte van de Hoogste Waarheid (Aum Shinrikyo). De sekte wordt verantwoordelijk gehouden voor de aanslag met gifgas op de metro van Tokio in maart, waarbij twaalf doden vielen. De sekteleider, Shoko Asahara, werd vorige maand in verband hiermee gearresteerd. De kaper eiste gisteren zijn vrijlating.

Maar de sekte ontkende meteen na het begin van de kaping iets met de actie te maken te hebben. In het verdere verloop van de kaping verwees de kaper ook niet meer naar de Aum-sekte. De Japanse autoriteiten gingen er daarna vanuit dat het om een individuele actie ging. De enige eis die de kaper had was terugvliegen naar Tokio.

Het toestel bleef gedurende de kaping op het vliegveld van Hakodate staan. De politie kreeg veel informatie via de draagbare telefoons die verscheidene passagiers bij zich hadden. Zo wist men berichten van de kaper te ontzenuwen dat hij terzijde werd gestaan door andere kapers.

Vóór de reddingsoperatie was de spanning onder passagiers en bemanningsleden sterk opgelopen. In het toestel was het warm en benauwd. De gijzelnemer had de bemanning op één na geblinddoekt en vastgebonden. Hij dwong de passagiers naar het achterste deel van de Boeing. Voedsel en drinken waren niet aan boord en mochten van de kaper ook niet worden binnengebracht.

De kaper communiceerde in spaarzaam radiocontact via de piloot met de autoriteiten. Hij dreigde het toestel op te blazen als het niet werd bijgetankt. De man ging niet in op een verzoek van de politie om passagiers vrij te laten. Enkele van hen waren ziek en zeker één passagier moest gebruikmaken van een zuurstofmasker. (AP, AFP)