Lobbyist Morris in oorlog met Brussel

BRUSSEL, 19 JUNI. De Amerikaanse sigarettenfabrikant Philip Morris wil met een grootschalig publiciteitsoffensief de groeiende anti-rokerslobby in Brussel de wind uit de zeilen nemen.

De Europese Commissie heeft fellekritiek geleverd op de opvallende campagne die de fabrikant van onder andere Marlboro-sigaretten onlangs is begonnen.

Met paginagrote krantenadvertenties in zes Europese landen tracht Philip Morris in Europa strenge anti-rokers wetgeving, zoals die geldt in de Verenigde Staten, te voorkomen. 'Waar zullen ze de grens trekken?' staat boven advertenties waarop stadsplattegronden zijn afgebeeld met een klein, begrensd deel als 'smoking section'. Voor de advertentie die deze week in The European staat, is het centrum van Amsterdam gebruikt, in andere advertenties figureren Brussel, Londen, Lissabon of Parijs. “De passie om tot in de kleinste details het leven van mensen te regelen kan leiden tot inbreuk op persoonlijke vrijheid”, aldus het onderschrift van de advertentie, die verder meldt dat de sigarettenfabrikant zeventienduizend Europese werknemers in dienst heeft.

De slagzin ontlokte aan Europees commissaris Padraig Flynn (sociale zaken) de reactie dat “de bezorgdheid van het bedrijf voor persoonlijke vrijheid meer oprecht zou klinken als er evenveel bezorgdheid was voor de gezondheid van de mensen die lijden onder schadelijke effecten van tabak.” Volgens de Eurocommissaris sterven jaarlijks een half miljoen mensen aan de gevolgen van tabak. Maar Philip Morris heeft laten weten dat de reacties van rokers op de campagne zo positief zijn, dat het bedrijf zich verplicht voelt deze voort te zetten. “Wij vinden het tijd om op te komen voor het gezond verstand en voor de 97 miljoen Europese volwassenen die ervoor kiezen van roken te genieten”, aldus David Greenberg, adjunct-directeur van Philip Morris Europa.

In een andere paginagrote advertentie, die vandaag in The Herald Tribune staat, wordt gemeld dat de tien geboden in slechts 179 woorden zijn vervat terwijl recente wetgeving in Europa over waar en wanneer gerookt mag worden 24.942 woorden telt.

De aanvaring van Philip Morris met de Europese Commissie is opmerkelijk, omdat het bedrijf zich onomwonden inzet om het pan-Europees debat te bevorderen. In Brussel heeft het bedrijf het Philip Morris Institute for Public Policy Research geopend, dat publikaties uitbrengt over de Europese Unie, waaraan onder andere Eurocommissarissen Hans van den Broek en Karel van Miert bijdragen leverden. “Een volledig onafhankelijk instituut”, verzekert een woordvoerder. Om die onafhankelijkheid te garanderen zijn twee onderwerpen taboe: tabak en voedsel, want Philip Morris produceert behalve sigaretten ook voedsel. “We willen een bijdrage leveren aan het Europees debat”, aldus de woordvoerder, “want we zijn één van de grootste werkgevers in Europa en we zijn Europa toegewijd.”