Inspectie legt Britse veerboot na brand aan de ketting

VLISSINGEN, 19 JUNI. De scheepvaartinspectie heeft de Britse veerboot de Euromagique aan de ketting laten leggen. Het schip, dat sinds april de veerdienst tussen Sheerness en Vlissingen onderhoudt, raakte zaterdagavond in ernstige problemen toen er brand uitbrak in de machinekamer. De 87 passagiers werden door sleep- en reddingsboten van boord gehaald. De politie stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Volgens de brandweer van Vlissingen is het vuur waarschijnlijk ontstaan door een scheur in een brandstofleiding. Hete olie spoot daarbij op ontvlambare machine-onderdelen, waardoor er brand ontstond. Passagiers van het schip melden dat de Euromagique de hele reis vanuit Engeland al last had van motorstoringen. Volgens L. van Ooyen uit Den Dolder had een lid van de bemanning voordat de brand uitbrak al tegen hem gezegd dat slechts één van de twee motoren functioneerde.

Het veerschip Euromagique, een omgebouwd Grieks vrachtschip, had al eerder problemen gehad. Toen de rederij Eurolink Ferries het schip in april in de vaart wilde brengen, stak de scheepvaartinspectie daar een stokje voor. “Wij vonden toen”, zegt havencoördinator W. M. K. Janssen van de scheepvaartinspectie, “dat het personeel, een mix van Engelse en Poolse zeelieden, niet genoeg getraind was op het gebied van de veiligheid. We hebben de bemanning een week laten oefenen. Daarna hebben we toestemming gegeven om maximaal 100 passagiers te vervoeren, en pas daarna de volledige bezetting van 350.”

Volgens Janssen is het ongebruikelijk dat de scheepvaartinspectie dergelijke maatregelen moet nemen. “Maar we zijn, na wat er zaterdag is gebeurd, erg blij dat we het hebben gedaan.” De Britse scheepvaartinspectie, de Marine Safety Agency (MSA), onderzoekt vandaag het andere schip, Euromantique, van de rederij Eurolink Ferries. Dit schip is vorige week overgevaren vanuit Griekenland naar Sheerness om vanavond voor het eerst te worden ingezet op de lijn Sheerness-Vlissingen. De MSA heeft zaterdag al veiligheidsproeven met het schip en de bemanning gedaan. Vandaag volgen de laatste. “We willen”, vertelt woordvoerder B. H. Agnew, “nog checken of het personeel ervaren genoeg is om passagiers in reddingsboten te helpen.” Volgens Agnew is de bemanning tot nu toe uitstekend geslaagd voor alle proeven.

Niet bekend