HARRY PEETERS OVER; Diese heilige Halle

Die Zauberflöte o.l.v. John Eliot Gardiner: 19, 20, 22/6 Concertgebouw Amsterdam. 7/7 NPS-tv Ned. 3.

“We zullen in Die Zauberflöte moeten spelen met deze Grote Zaal van het Concertgebouw. We zijn de tournee in Parma en Ferrara begonnen met voorstellingen in een theater met het orkest in de bak, heel duister geënsceneerd. Op het podium van het Concertgebouw speelt de voorstelling zich af rond het orkest in een nieuwe opzet, met veranderingen in de kostumering. De kostuums zijn heel sober, alleen het mijne was heel mooi: goud-glitterachtig met een pruik, ik leek wel een indiaan. Dat wordt hier allemaal anders, dat is de consequentie van een andere zaal en andere mogelijkheden. Het orgel hier in het Concertgebouw bij voorbeeld, dat zou moeten spelen als Tamino en Pamina binnentreden in het rijk van Sarastro. Dat moeten we nog eens vragen aan Mozart.”

De uit Roermond afkomstige bas Harry Peeters (35) zingt vanavond, morgen en donderdag de rol van de wijze Sarastro in Mozarts Die Zauberflöte, de laatste in een jarenlange reeks buitengewoon succesvolle semi-scènische Mozartuitvoeringen in het Holland Festival onder leiding van John Eliot Gardiner. Vorig jaar noemde de dirigent het Amsterdamse Concertgebouw “waarschijnlijk de beste zaal van de wereld.” Nergens anders vindt hij het publiek zó betrokken bij opera. Na de Amsterdamse voorstellingen volgen nog uitvoeringen in Lissabon, Ludwigsburg (ook voor plaatopnamen) en Londen. Voor Peeters is het de eerste keer dat hij met Gardiner werkt. De bekendste aria van Sarastro is In diesen heil'gen Hallen kennt man die Rache nicht.

Harrry Peeters: “Het is na Das Rheingold met De Waart in 1988 de tweede keer dat ik in de 'heilige Halle' van het Concertgebouw zing. Het spannende van deze zaal is dat hier meer scènische mogelijkheden zijn dan in een normaal theater, veel meer mogelijkheden om op te komen, ook via die trappen. Toen ik bij Das Rheingold de trap af ging werd ik helemaal opgenomen in die zaal, je staat hier niet tegenover het publiek maar er tussen.

“Dit is de vierde produktie van Die Zauberflöte waarin ik Sarastro zing. De eerste was in Wenen, toen was ik 24. De rol verdiept zich iedere keer, ik word binnenkort vader en ook daardoor gebeurt er iets met je. De laatste Sarastro was twee of drie jaar geleden in Los Angeles, met in de rol van Papageno Rodney Gilfrey, die hier vorig jaar Don Giovanni was.

“De rol blijft groeien èn veranderen. Gardiner wil nu af van de traditionele hele zware Sarastro. Hij wil in In diesen heil'gen Hallen niet dat pompeuze gebulk horen, maar de sfeer van het lied. Gardiner wil een jongere man, met een slankere stem, een basso lirico, die een sterkere relatie heeft met Pamina. Ik kan me daar wel mee vereenzelvigen en ik was heel blij met dit idee van Gardiner. Er moet eens verandering komen in dat ouderwetse denken dat een zanger moet voldoen aan de cliché's die al een eeuw vaststaan.

“Het wordt een Sarastro die een beetje lijkt op Don Giovanni. Er zijn figuren die je telkens opnieuw bij Mozart terugvindt, ook al hebben ze een andere naam en is het verhaal anders. Ik ben hier natuurlijk niet ècht Don Giovanni, maar Gardiner wil óók geen onaantastbare hogepriesterlijke oude wijsgeer. Deze Sarastro heeft veel gevoel, dat zit immers ook in de tekst. Het eerste dat hij zingt tegen Pamina is heel tastbaar warm en erotisch: Steh auf, erheitre dich, o Liebe.”