De beste momenten van BBC's culturele paradepaard

1001 Nights of The Late Show, BBC2, 0.15-0.55u.

Nog drie dagen en dan is het zover. The Late Show, ooit het paradepaard van de BBC op cultureel gebied, verdwijnt van het scherm. Eigenlijk is het nu al verdwenen. De uitzendingen die vanaf vanavond drie avonden lang op BBC2 te zien zijn onder de titel 1001 Nights of the Late Show, zijn compilaties van de beste momenten uit zes jaar. Een schrale oogst voor een programma dat na zes jaar haar sporen achterlaat. Maar onder de hoogtepunten vallen ook het hilarische filmpje waarin tien tips worden gegeven voor het maken van een Peter Greenaway-film, en het interview dat Salman Rushdie in de allereerste uitzending gaf op de dag vóórdat hij onderdook.

“The Late Show heeft verandering gebracht in de manier waarop de televisie de kunst en de populaire cultuur behandelt”, zegt eindredacteur Michael Poole. Die verandering begon in april 1989, bij de eerste uitzending van het programma dat bedoeld was als een actualiteitenrubriek over kunst. Iedere doordeweekse dag werd op hetzelfde tijdschip gediscussieerd, gerecenseerd en geïnterviewd over wat er zich die dag allemaal op cultureel gebied had afgespeeld. Dat het programma nooit hoog op de kijkcijferlijsten stond, leidde er na een jaar of drie toe dat voortaan zoveel mogelijk informatie over de inhoud tijdig aan de gidsen en de kranten moest worden doorgegeven. Het actuele karakter van The Late Show werd ingeruild voor een reeks vooraf geproduceerde specials. Zo hoopte men de werfkracht van het programma te vergroten.

“Ik ben heel trots op hetgeen The Late Show heeft gepresteerd, maar niets duurt eeuwig”, aldus Michael Jackson in The Observer. Jackson was de oprichter en de eerste eindredacteur van het programma. Hij is nu programmadirecteur van BBC2, en als zodanig dus verantwoordelijk voor het verdwijnen van de rubriek. Zijn bedoeling is Newsnight voortaan de ruimte te geven, waar nodig, uit te lopen.

Na woensdag zal de titel The Late Show niet meer op het scherm verschijnen. Wel blijven een paar onderdelen uit het programma gespaard: Late Review, een overzicht van de wekelijkse culturele evenementen, en Face to Face, de 40 minuten durende interviews.

Voordat het zover is, worden nog wat hoogtepunten herhaald. Daaronder vallen ook de eerste televisiebeelden van de beeldend kunstenaar Damien Hirst (bekend van zijn dode schaap), een deskundigenruzie over de vraag of Bob Dylan een beter dichter is dan John Keats, een optreden van de Stone Roses die alle stoppen in de studio letterlijk deden doorslaan, de filmopnamen die John Major tijdens de verkiezingscampagne van 1992 maakte van verslaggever John Sweeney en een reeks verhalen van journalisten over de Golfoorlog.