O ja, vaderdag

Grafiek: Moederdag is na de verjaardag, Sinterklaas en Kerstmis de meest populaire dag om een naaste een cadeau te geven. Dit blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau AGB Dongen onder vijfduizend Nederlanders van 12 jaar en ouder: de Nationale Cadeaumonitor. Deze mensen noteren de omschrijving van het cadeau, hoeveel geld zij daaraan spenderen en bij welke gelegenheid aan wie zij het cadeau geven.

In 1994 werd door de Nederlandse consument totaal ruim 6 miljard gulden aan cadeaus weggegeven. Verjaardagen zijn de belangrijkste gelegenheden om cadeaus te geven: ruim 40 procent van de cadeaus was bestemd voor jarigen. Het hele jaar door worden uiteraard verjaardagscadeaus gegeven maar daarnaast vormen gelegenheden als Sinterklaas en Vaderdag met gezamenlijk zo n 25 procent van de cadeaumarkt uiterst lucratieve hoogtepunten voor de middenstand. De winkeliers laten daarom zeker niet na de consument op zijn sociale verplichting jegens bijvoorbeeld vader of moeder te wijzen. De moeders ontvangen op hún dag veel meer cadeaus dan de vaders. Waar de moeders op Moederdag bij wijze van beloning voor hun onbetaalde arbeid in de huishouding opgefleurd worden met allerlei luxe artikelen (bloemen, parfum, CDs en sieraden) krijgt vader op zijn dag, in de vorm van meer functionele cadeaus, stille hints meer in de huishouding te doen.

Van de 60 miljoen Vaderdag-guldens werd in 1994 onder andere aan gereedschappen (7 miljoen), kleding (6 miljoen), CDs en boeken (6 miljoen), alcoholische versnaperingen (5 miljoen) en after-shave (4 miljoen) uitgegeven.