Puriteinse boycot VS treft Unilever

NEW YORK, 16 JUNI. “Unilever wil niet naar ons luisteren en heeft gedurende de afgelopen maanden herhaaldelijk geweigerd om te reageren”, zegt Dominee Don Wildmon van de American Family Association (AFA). De christelijke organisatie heeft opgeroepen tot een boycot van Unilever-produkten omdat het bedrijf geweld en seks in televisieprogramma's sponsort.

Unilever heeft geen officiële reactie op de AFA-boycot. “Wij zijn ons bewust van de actie maar wij hebben geen commentaar op de beschuldigingen”, zegt John Gould, woordvoerder van Unilever in de VS.

De AFA is een organisatie van 1 miljoen leden en heeft zijn hoofdkantoor in Tupelo, Mississippi, het hart van de zogeheten 'Bible Belt'. De organisatie van Wildmon heeft 65 tot 70 werknemers in vaste dienst en telt daarnaast talloze vrijwilligers. Het blad van de AFA gaat naar 170.000 kerken in het land.

AFA is van plan voluit te gaan en steekt een miljoen dollar in zijn boycot-campagne. Afgelopen zondag was de start met een paginagrote advertentie in de New York Times. 'Stop het geweld' staat er over de volle breedte van de pagina. Daaronder de bezwaren die de AFA heeft tegen televisieprogramma's, en met name de programma's die Unilever sponsort. Onder aan de bladzijde een kadertje met Unilever-produkten. “Knip dit lijstje uit en neem het mee als u boodschappen doet.”

“Wij zullen de advertenties voortzetten in duizenden andere kranten”, zegt Wildmon telefonisch vanuit Tupelo. “Wij hebben ook zes radiospotjes gemaakt die over elfhonderd christelijke stations worden uitgezonden. Er zijn zo'n twintig miljoen boycotkaarten verspreid en twee miljoen boycotpakketten.” Wildmon is van plan door te gaan tot Unilever reageert en toezegt zijn advertentiebeleid substantieel te veranderen. De AFA heeft al eerder acties ondernomen tegen bedrijven wiens beleid het een doorn in het oog was, zoals Burger King en K-Mart. Toen is het echter nooit tot een boycot gekomen. “In het algemeen gesproken gaan wij niet gauw tot een boycot over”, zegt Wildmon. “Wij proberen de meningsverschillen uit te praten maar in dit geval is het te gek geworden. Geweld en racisme worden op televisie door Unilever bevorderd, met name via NYPD Blue.”

Vooral deze uiterst populaire serie over een Newyorks politiebureau van het network ABC moet het ontgelden. Volgens de AFA heeft de politie-serie “seksuele naaktheid op prime-time televisie” gebracht. Waarom de sponsors geboycot en niet de networks zelf? Wildmon: “Daar is geen beginnen aan. Wij hebben wel gesproken met de grote networks maar daar schoten we niets mee op. We proberen nu de sponsors aan te pakken. Je moet de geldkraan zien dicht te draaien, dan sla je twee vliegen in een klap.”

De AFA heeft zich er ook aan gestoord dat Unilever zijn naam verbindt met sommige talkshows. De AFA heeft zich onder meer gestoord aan onderwerpen als obsessies met ex-geliefdes, mannen die van dikke vrouwen houden en invitro-fertilisatie na de dood van een echtgenoot.

De talkshowindustrie heeft volgens mediadeskundigen een omzet van in totaal 1 miljard dollar per jaar. Procter & Gamble, Kraft Foods en ook Unilever zijn belangrijke sponsors van deze programma's. Waarom heeft de AFA het juist op Unilever gemunt? Wildmon: “Uit onze waarneming is gebleken dat Unilever telkens een eerste plaats inneemt waar het gaat om sponsoring van de ergste programma's die geweld en seks propageren. P&G en Kraft zijn ook belangrijke sponsors maar hun beleid is veel strikter.”

P&G zegt dat het alle programma's bekijkt waarin het adverteert “om er zeker van te zijn dat het voldoet aan onze richtlijnen, die, zo kan ik verzekeren, zeer behoudend zijn”, aldus Elizabeth Moore. P&G vermijdt alle programma's waarin seks, geweld of racisme voorkomt. Hoe Unilever besluiten neemt om televisiereclame te kopen of programma's te sponsoren, wil woordvoerder Gould niet specifiek zeggen.