Popgodheid krijgt publieke maagdelijkheid niet terug

Michael Jackson - The man and his music, BBC1, 20.00-21.00u.

Zo vlak voor het uitkomen van zijn nieuwe dubbel-cd History, Past, Present & Future is het tijd voor popster Michael Jackson om publiekelijk schoon schip te maken met een omstreden verleden. Vergezeld door zijn nieuwe vrouw, Lisa Marie Presley, ontkent hij tijdens een interview in de Sony Film Studios met de televisie-journaliste Diane Sawyer de beschuldigingen van seksueel misbruik van kinderen. Inmiddels heeft hij miljoenen betaald aan de jongen die hem had beschuldigd van seksueel misbruik. Na de schikking weigerde de jongen tegen hem te getuigen in een strafproces zodat de aanklager de zaak seponeerde.

Jackson ontvangt nog steeds kinderen en volgens Lisa Marie springen ze vaak in zijn bed. Maar “het is allemaal moreel en allemaal puur en ik denk niet op die manier in mijn hart”, zei Jackson over de aantijgingen. Ze vormen een merkwaardig stel, Jackson en Presley. Hij is de popgodheid, tegelijk zwart, blank, mannelijk, vrouwelijk, kind, volwassen en omniseksueel. Zijn antwoorden op de vragen zijn weinig reflectief. Hij is, blijkt uit zijn antwoorden, dol op liefde en kinderen. Maar seks heeft hij alleen met zijn vrouw, zegt hij, want ze slapen in hetzelfde bed. Hij wil graag kinderen adopteren, ook de kinderen van zijn vrouw uit een vorig huwelijk, voegde hij daar enthousiast aan toe. Deze opmerking ging haar zelfs te ver.

Zij is meer verstandelijk en wegend in haar antwoorden dan Michael Jackson. De televisie-journaliste kijkt ze achterdochtig aan. Ze weet hoe het werkt. Niet voor niets is ze de dochter van Elvis Presley, het grootste idool van de jaren vijftig, een blanke die zwarte ritmes speelde en zong. Sawyer vraagt nog of ze niet met hem getrouwd is om zijn kapitaal te brengen in de Scientology-sekte, waar ze lid van is. Nee, zegt ze.

Er worden amateurvideobeelden van het huwelijk zelf getoond, een jaar geleden en die doen weinig af aan de indruk dat het om een imagoverbintenis gaat. De ceremonie is onderkoeld. Jackson kauwt kauwgom tijdens zijn jawoord en ziet er niet echt uit als een enthousiaste bruidegom. Zij kijkt wat verlegen weg van hem en de traditionele kus blijft uit.

De veel gestelde vraag over het waarom van Jacksons blanke huidskleur komt weer naar voren. Jackson zegt dat het 'natuur' is en dat hij graag zo zou kunnen zonnen als zijn vrouw. Presley voegt daar veelbetekenend aan toe dat Jackson een artiest is en dat hij daarom gerechtigd is om alles te reconstrueren. “Hij beeldhouwde zichzelf”, zegt Presley.

Het programma opent met beelden uit Jacksons Motownverleden als zanger. Aan het einde wordt de promotiefilm voor de nieuwe cd vertoond. Het is een Riefenstahl-achtige “Triumf des Jacksons”, een parodie, waarbij soldaten met rode laarzen marcheren, gespierde industriewerkers lassen en later wordt onder gejuich der massa een door helikopters omcirkeld beeld van Jackson onthuld. Dit filmpje is niet het enige waar fictie niet van werkelijkheid valt te onderscheiden. Het hele interview heldert niets op, behalve dat gestelde vragen meestal ontkennend worden beantwoord. De pr- ploeg van Sony mag tevreden zijn, evenals Jackson zelf die bijna juichte toen het vraaggesprek was afgerond. Maar zijn publieke maagdelijkheid van weleer heeft hij niet terug.