G7-commercie

Wordt nu ook de G7 al geprivatiseerd? De sponsoring door een groot aantal Canadese bedrijven van de top van leiders van de zeven belangrijkste industrielanden in Halifax (Nova Scotia) is in elk geval een unicum. De kosten van de bijeenkomst, die tot morgen duurt, worden geraamd op bijna dertig miljoen Canadese dollar (36 miljoen gulden), overigens slechts de helft van de kosten van de top vorig jaar in Napels. Het Canadese bedrijfsleven draagt meer dan vijf miljoen dollar bij. Eén van de opvallende sponsors is computerfabrikant Fujitsu. Alle delegaties hebben van Fujitsu twee kleine portable computers gekregen, waarvoor het Canadese bedrijf Smart de software heeft geleverd. De pc's zijn uitgerust met een elektronische pen waarmee op het beeldschermpje kan worden geschreven. Wil president Clinton, bondskanselier Kohl of een van de andere leiders tijdens het overleg iets weten van hun staf buiten de conferentiezaal, dan verschijnt de door hen opgeschreven vraag via een lijnverbinding op het schermpje van een stafmedewerker. Deze kan op dezelfde manier het antwoord aan zijn regeringsleider of staatshoofd overbrengen. “Als deze systemen op het hoogste regeringsniveau kunnen worden toegepast, is het slechts een kwestie van tijd voordat ze over de hele wereld worden gebruikt”, aldus Fujitsu's stralende vice-president Louis Panetta. De levering van de pc's kost het bedrijf zo'n 100.000 Canadese dollar.

Royal Bank, de grootste bank van Canada, steekt een half miljoen dollar in de G7. De hoogwaardige bijeenkomst biedt de bank een mooie kans zijn elektronische smart card te demonstreren. Canada Air verzorgt gratis de afhandeling van alle vliegtuigen met G7-vips die in Halifax arriveren en straks weer zullen vertrekken. De Canadese luchtvaartmaatschappij moet immers “haar horizon verbreden”. Air Canada sponsort ook nog het Canadese 'Cirque du Soleil' dat dezer dagen in Halifax voorstellingen geeft. Vliegtuigfabrikant Bombardier draagt hieraan ook een steentje bij. Voedingsmiddelenfabrikant McCain voorziet alle ruim 2.000 mediavertegenwoordigers van gratis vruchtensappen en cakes.

In totaal doen vele tientallen bedrijven via sponsoring aan de G7 mee. Het initiatief ging uit van de regering in Ottawa. Zo kan het bedrijfsleven voor het oog van de wereld zijn corporate image opvijzelen en de Canadese belastingbetaler worden ontzien. In Halifax is in elk geval sprake van een curieuze vorm van public private partnership.