Consument neemt liefst de auto naar de winkel

LEIDSCHENDAM, 15 JUNI. Het beleid van gemeenten om het autogebruik terug te dringen door het beperken van de parkeermogelijkheden werkt niet. Klanten rijden voor hun gemak liever een paar straten verder, om zo toch met de auto boodschappen te kunnen doen. Dit blijkt uit een onderzoek van het bureau MarktResponse dat gisteren is gepresenteerd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

De helft van de Nederlanders haalt momenteel de boodschappen met de auto. Een jaar geleden was dat nog 45 procent van de klanten. Verder gaat 22 pocent te voet en 28 procent met fiets of bromfiets.

Vooral in de kleine steden stijgt het autogebruik. Vorig jaar ging daar 41 procent van de mensen met de auto naar de supermarkt, nu is dat percentage 56. In de grote steden is dat 38 procent, evenals in 1994. De consument is gemiddeld 10 minuten met de auto naar de supermarkt onderweg, concludeert het CBL uit de onderzoeksgegevens van MarktResponse.

Om te bereiken dat mensen korter in plaats van langer in de auto zitten, zouden gemeenten volgens het CBL juist voor méér parkeerplaatsen moeten zorgen. Als dat niet gebeurt, dan worden hypermarkten (gigantische winkels) met volop parkeergelegenheid aan de rand van de stad veel aantrekkelijker voor de consument dan tot nu toe algemeen werd aangenomen. Het CBL schetst het spookbeeld van vervallen en verpauperde binnensteden en winkelcentra. Verscheidene binnen- en buitenlandse retailers zijn bezig met de plannen voor de vestiging van hypermarkten op plaatsen die door de overheid zijn aangewezen.

Het CBL maakte gisteren bekend dat de omzet van de supermarkten in Nederland vorig jaar met ruim 3 procent groeide, van 36,4 miljard tot 37,5 miljard gulden. Deze stijging is groter dan in 1993, toen de groei ruim 2 procent bedroeg. Het CBL raamt de omzetgroei over de eerste maanden van dit jaar op 3,5 procent.

Ruim 65 procent van de dagelijkse boodschappen van de consument is afkomstig uit de supermarkt. De rest koopt hij bij de speciaalzaak en op de markt. Bij het huidige economische klimaat is de consument zeer gevoelig voor lage prijzen en scherpe aanbiedingen. Daardoor staan de marges onder druk. Supermarkten proberen hun marges te handhaven door de kosten te verlagen en de efficiency op te voeren. Dit doen ze door voorraden in de winkel terug te brengen en verpakkingen te standariseren, maar ook door meer zelfbediening in plaats van bediening zoals bij de verkoop van vlees.