Religieuze pressiegroep in VS boycot Unilever

ROTTERDAM, 13 JUNI. Het Brits/Nederlandse concern Unilever is in de Verenigde Staten getroffen door een boycot van conservatieve christenen. De American Family Association, een invloedrijke Christelijke lobbygroep, roept Amerikanen op niet langer produkten van Unilever te kopen, uit protest tegen het advertentiebeleid van de multinational.

Volgens de American Family Association, die naar eigen zeggen meer dan een miljoen leden heeft, is Unilever een prominente sponsor van best bekeken tv-programma's waarin veel sex, geweld en ruw taalgebruik in voorkomt. Voor de fundamentele christenen was volgens eigen zeggen de maat vol toen Unilever bij herhaling weigerde te praten over aanpassing van het advertentiebeleid in de VS.

In een paginagrote advertentie in de zondageditie van de New York Times somt de American Family Association diverse voorbeelden op van Amerikaanse televisieprogramma's die sex en geweld bevatten. In het bijzonder noemt de christelijke Associatie de populare politieserie NYPD Blue “die de deur opent naar sexuele blootheid op prime time-tv”. In de advertentie wordt Unilever genoemd als een van de belangrijkste sponsors van deze serie, die ook op de Nederlandse tv is te zien. Volgens de Associatie was de advertentie de eerste in een reeks die de komende zes maanden in Amerikaanse kranten wordt gepubliceerd.

Rechtse groeperingen in de VS voeren al jaren campagne tegen in hun ogen onfatsoenlijke uitingen in de media. De Republikeinse senator Robert Dole, die wordt genoemd als presidentskandidaat, uitte twee weken geleden kritiek op het amusementsconcern Time Warner. Dole hekelde de geweldadige en sexuele inhoud van sommige van de muziekuitgaves van het concern. In 1989 schortte colafabrikant PepsiCo een miljoenencontract met Madonna op, nadat de American Family Association een te wulpse muziekvideo van de popster veroordeelde. Amerikaanse bedrijven maken routinematig zo min mogelijk reclame in tv-programma's die door de Associatie zijn veroordeeld.

De American Family Association is gevestigd in Tupelo in de staat Mississippi. Deze pressiegroep wil haar conservatieve, christelijke opvattingen terugzien op scholen, bij de overheid en in de media. Dominee Donald Wildmon, oprichter en voorzitter van de Associatie, zei gisteren dat Unilevers concurrent Procter & Gamble “veel meer verantwoordelijkheid toont als adverteerder”. “Unilever is de belangrijkste sponsor van NYPD Blue. Ze zijn de belangrijkste sponsor van pro-homo programma's en de belangijkste adverteerder in dagelijkse pulp-praatprogramma's”, aldus Wildmon tegenover de Financial Times.

Unilever, dat 20 procent van zijn omzet boekt in de VS, is volgens een woordvoerder niet van plan toe te geven aan de druk van de American Family Association om het reclamebeleid aan te passen. NYPD Blue is overigens bijna overal in de VS te zien en trekt hoge kijkcijfers, ondanks de kritiek van christelijke pressiegroepen. Een jaar geleden spoorde de American Family Association fabrikanten ook al aan niet te adverteren in NYPD Blue, maar desondanks kon producent ABC veel meer reclame verkopen dan het voorgaande seizoen.