Tekstschrijver Martin Veltman (66) overleden

AMSTERDAM, 12 JUNI. De dichter, reclametekstschrijver en columnist Martin Veltman is zondag op 66-jarige leeftijd overleden. Hij was al enige tijd ziek. Veltman kwam begin jaren vijftig uit Leeuwarden, waar hij werd geboren, naar Amsterdam. Hij publiceerde enkele dichtbundeltjes die te weinig indruk maakten om hem een letterkundig bestaan te bieden. In plaats daarvan werd hij copywriter bij het reclamebureau Smit's, waar hij onder meer wervingscampagnes schreef voor de Koninklijke Marine. In 1962 richtte hij, samen met de marketingman Giep Franzen en de ontwerper Nico Hey, het reclamebureau FHV op, dat school maakte door - naar Amerikaans voorbeeld - de componenten tekst en vormgeving in de hiërarchie op hetzelfde niveau te zetten als de zakelijke kant van het vak. Voordien waren tekstschrijvers en ontwerpers in de Nederlandse reclame doorgaans ondergeschikt aan de zakelijke directie. FHV was onder meer verantwoordelijk voor de opvallende introductiecampagne voor D66, waarvoor Veltman de teksten schreef.

De verkoop van het bureau aan het Amerikaanse reclame-concern BBDO maakte de drie oprichters tot miljonair. Mede op aandringen van uitgever Johan Polak besloot Veltman begin jaren tachtig weer te gaan dichten. In zijn autobiografische bundel Spiegelgevecht (1982) liet hij doorschemeren dat het succes van de zakenman de poëzie jarenlang in de weg had gestaan. Hij schetste een beeld van dagenlang vergaderen en interne besognes, die geen ruimte meer lieten voor het dichten. “Wind, sta nu op, grauw morgenlicht, treedt aan / Ik zal mij door het hoge water slaan,” luidden de slotregels in die cyclus. Daarna schreef Veltman nog diverse bundels, bij voorkeur in vormvaste zinnen en rijmschema's. De laatste jaren was hij, als adviseur, ook weer actief in de reclame. Veltman schreef van december 1990 tot november 1992 columns voor deze krant.