Verschijning

Bergkerk, Bergkerkplein 1, Deventer. T/m 25 juni, di t/m vr 11-17u, za-zo 13-17u. Catalogus ƒ 15,-

Verschijning is de titel van een expositie in de Bergkerk in Deventer met werk van zes kunstenaars uit Duitsland, Engeland en Nederland. Kirsten Geisler (1949) maakte het vluchtige moment zichtbaar waarop een beeld verschijnt door met gevoelige infrarood apparatuur de sporen te registreren die de lichaamswarmte van bewegende handen en voeten achter kunnen laten. Bij afkoeling verdwijnen deze afdrukken weer. Dit thermografische proces is te volgen op twaalf kleine monitoren die op een aluminium tafel zijn gemonteerd. Table of memories heet deze installatie waarin Geisler als het ware in één vloeiende beweging heden en verleden met elkaar verbindt. De harde muziek die de videobeelden begeleidt, voegt niets toe en is alleen maar storend.

Sotirakis Charalambou (1947), Willi Otremba (1954), Gabriele Strirl (1955) en Ronald Medema (1956) proberen met eenvoudige materialen en vormen een soort moderne Andachtsbilder te maken die passen in de sfeer van een kerkelijke ruimte. In de catalogus verwijst men zelfs naar de transsubstantiatie, de verandering van brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus. Vindt er een transformatie plaats? Met andere woorden, krijgen gewone materialen een andere, hogere, betekenis?

Wie plaatsneemt op een van de drie door hem gemaakte bisschopszetels van sloophout voor Medema's drieluik, Chicken Painting, Chicken Talk, merkt dat dit zeker niet altijd gebeurt. Medema legde de drie grijswitte doeken 24 uur in zijn kippenhok en nodigt de toeschouwer nu uit om 'als een kip zonder kop over kunst te converseren' of 'in diep gepeins weg te zinken' bij het kippendrieluik. Het experiment is mislukt: kippestront blijft kippestront. De transsubstantiatie vindt niet plaats.

Bij de beeldhouwer Veron Urdarianu (1951) lukt de metamorfose wel. Op zijn tekeningen veranderen strakke lijnen en grillige vlekken in barokke gevels en in de maquette van een imaginair museum wordt de geasfalteerde pedaalemmer een postmoderne toren waarin, zo stel je je voor, de depots zijn ondergebracht.