Piloten van SAS gaan massaal in staking om hogere salarissen

ROTTERDAM, 9 JUNI. In navolging van de piloten van KLM zijn ook de vliegers van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS wegens een arbeidsconflict met hun werkgever in staking gegaan. Vandaag zijn alle vliegtuigen van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij aan de grond blijven staan. Op het laatste moment heeft de directie door onderhandelingen met de vliegers geprobeerd een staking te voorkomen. Maar nadat bleek dat de standpunten te ver uiteen lagen werd alsnog door de piolten besloten tot een staking.

De piloten, die afgelopen donderdag ook al het werk onderbraken, hebben vandaag opnieuw het werk neergelegd om een betere cao af dwingen. In tegenstelling tot de KLM-vliegers zijn de SAS-piloten, die over verschillende Scandinavische landen zijn verdeeld, niet zo hecht georganiseerd. Maar om verwarring te voorkomen welke piloten wel en welke niet bereid waren het werk te onderbreken werd door de luchtvaartmaatschappij besloten alle toestellen aan de grond te houden.

Door de maatregel zijn 800 vluchten met 40.000 passagiers niet doorgegaan. Gisteren hielden Deense SAS-gezagvoerders al een wilde staking, waardoor zo'n veertig vluchten uitvielen.

De 1600 SAS-piloten uit Denemarken, Noorwegen en Zweden eisen 6,7 procent meer loon. Volgens de Deense bond wil de directie niet verder gaan dan een loonsverhoging van 1 procent. De partijen praten morgen verder. De vakbonden dreigen met nog twee 24-uursstakingen op 12 en 14 juni.

Gisteren was SAS al genoodzaakt drie vluchten te anuuleren vanuit Stockholm, Osloa en Kopenhagen naar de Verenigde Staten en het Verre Oosten, aangezien de toestellen niet voor middernacht - het tijdstip waarop de staking inging - hun bestemming zouden kunnen bereiken.

Het arbeidsconflict met de piloten is het laatste in een serie cao-conflicten die de directie van SAS eerder al heeft moeten uitvechten met cabine- en grondpersoneel. SAS zit middenin een reorganisatieproces waarin de kostenbeheersing centraal staat. Na de samenwerking met de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa moeten ook de salarissen van de vliegers er aan geloven. Hoewel zowel de SAS- als Lufthansa-vliegers bijna 30 procent minder verdienen dan een gemiddelde KLM-piloot.