KLM-piloten dreigen acties te verscherpen

ROTTERDAM, 9 JUNI. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft de KLM gedreigd haar stakingsacties verder op te voeren. President B. Baksteen stelt de KLM de komende weken stakingen van de vliegers van twaalf uur in het vooruitzicht. Nieuwe stakingen zullen door de VNV zes dagen van tevoren worden aangekondigd.

De VNV reageerde daarmee op de plannen van KLM-president Pieter Bouw, die de piloten dreigde eigen lijnen op te heffen en uit te besteden aan goedkopere maatschappijen wanneer de vliegers vasthouden aan hun dure arbeidsvoorwaarden.

De KLM is vanmiddag door de VNV voor de rechter gedaagd om de eerder overeengekomen oplossing voor het conflict met de verkeersvliegers alsnog mogelijk te maken.

Aanvankelijk stapte de vereniging naar de president van de rechtbank in Amsterdam om een conflict uit 1993 op te lossen. De vliegers wensten alsnog een salarisverhoging van 2,5 procent te ontvangen, omdat de KLM een verbetering van immateriële arbeidsvoorwaarden niet is nagekomen. De KLM stelde daarop een tegenvordering. De KLM verlangt van de rechter het dwingend opleggen van bemiddeling.

De VNV verlangt in haar nieuwe eis van de KLM het formaliseren van de mondelinge overeenstemming zoals die aan het einde van de vorige week werd bereikt. Toen kwamen vliegers en maatschappij een oplossing overeen voor een kosten-neutrale CAO en de komst van twee leidende bemiddelaars in de discussie over verlaging van de vliegerskosten. Daarvoor zou onpartijdig onderzoek worden uitgevoerd.

De KLM kwam Tweede Pinksterdag met nieuwe verlangens. Dat voorstel behelsde een voorlopige analyse van de vliegerskosten vooruitlopend op een definitief onderzoek, overheveling van 100 miljoen uit de reserves van het pensioenfonds en uitstel van het ondertekenen van een CAO-akkoord. De CAO zou pas formeel kunnen worden als de opdracht voor het onderzoek naar de vliegerskosten was geformuleerd. Deze laatste eis was voor de vliegers onacceptabel. Zij stellen hun medewerking aan bemiddeling juist afhankelijk van de ondertekening van de CAO.