'Franse vinding over roetuitstoot niet nieuw'

ROTTERDAM, 9 JUNI. Het Franse chemieconcern Rhône-Poulenc heeft gisteren in Parijs bekend gemaakt een methode te hebben gevonden om de roetuitstoot van dieselmotoren met 80 tot 90 procent te verlagen. De vondst zou vooral het stedelijk milieu ten goede kunnen komen. Aan roetdeeltjes worden kankerverwekkende eigenschappen toegeschreven.

Niet bekend

Woordvoerder dr.ir. M. Makkee van de vakgroep chemische technologie van de TU Delft noemt het bericht “niets nieuws”. Makkee is betrokken bij onderzoek in samenwerking met het Amerikaanse Lubrizol dat op identieke wijze de roetuitstoot probeert te verlagen. De groep van Makkee gebruikt daarbij koper als werkzaam element omdat dat de ontbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes met 200 tot 250 graden verlaagt, veel verder dan cerium dat doet. Enkele Londense stadbussen rijden op diesel met deze koper-verbinding.

Makkee: “ Het is al lang bekend dat Rhône-Poulenc met cerium experimenteert, onder andere met stadsbussen in Thessaloniki. Wij hebben ook wel met cerium gewerkt.” Een logistiek probleem bij de invoering van de nieuwe katalyse-technieken is dat verschillende dieselauto's verschillende hoeveelheden katalysator eisen en dat het niet eenvoudig is systemen te produceren die zowel met als zonder katalysator een acceptabele uitstoot hebben. De op cerium-katalyse ingerichte auto is gebonden aan de enkele dieselpomp die cerium-diesel levert. In de praktijk kan het voorlopig alleen een oplossing zijn voor stadsbussen, stadsbesteldiensten en taxi's.