Voorkeur; Film

BULLETS OVER BROADWAY

Uitstekend uitgevoerde en geraffineerd geschreven stijloefening van Woody Allen, waarin hij acteurs te kijk zet als egocentrische monsters met de generositeit van een peuter. Utrecht, Springhaver; Apeldoorn, Gigant; Zwolle Fraterhuis.

101 DALMATIERS

Uit 1961 stamt dit legendarische animatieverhaal uit de studio's van Walt Disney en nog altijd is het onweerstaanbaar: met Cruella de Vil - geen heks maar een femme fatale die een jas van gestippeld Dalmatiër-bont wil, met een ongeruste vader- en moederhond en met negenennegentig jonge hondjes die allemaal een eigen uiterlijk en karakter lijken te hebben. In 87 theaters.

EXOTICA

Tot op het laatst ongewisse thriller van Atom Egoyan, die zich grotendeels in een stripteaseclub afspeelt. Mooie verhaalconstructie, vol met telkens terugkerende motieven, ook in de vormgeving. Juist door de geconstrueerdheid ook wel wat bloedeloos. Groningen, Liga 68; Zaandam, Fabriek.

HEAVENLY CREATURES

Horrorspecialist Peter Jackson buigt zich op bijna lichtvoetige toon en vol zwarte humor over de gruwelijke moord, die in het repressieve Nieuw Zeeland van de jaren vijftig door twee hartsvriendinnen op de nietsvermoedende moeder van één van hen werd gepleegd. In plaats van het vleesgeworden kwaad worden uitbundige, enigszins hysterische maar begaafde meisjes getoond, die op een ongelooflijke manier ontsporen en tegelijk lachwekkend en sympathiek, ontroerend en angstaanjagend zijn. Amsterdam, Cinecenter; Utrecht, Springhaver; Tilburg, Cinecitta 2; Arnhem, Filmhuis.

THE KINGDOM (Riget)

Vier achter elkaar geplakte afleveringen van een tussen ziekenhuissoap, griezelfilm en 'reality tv' laverende, brutale en vernieuwende Deense televisieserie van Lars von Trier. Videomateriaal werkt minder goed op groot scherm dan op tv. Amersfoort, Lieve Vrouw

LAMERICA

Portret van de desperate toestand van het postcommunistische Albanië, bezien door de ogen van schimmige Italiaanse entrepreneurs, trekt vergelijking met het naoorlogse Italië. In intelligente politieke parabel speelt regisseur Gianni Amelio enkele melodramatische en quasi-documentaire troefkaarten van het neorealisme handig uit. Amsterdam, Cinecenter; Leiden, Kijkhuis; Leeuwarden, Harmonie; Rotterdam, Lantaren/Venster; Arnhem, Filmhuis; Maastricht, Lumière.

LITTLE WOMEN

De verfilming van Louisa May Alcotts semi-autobiografische klassieker door Gillian Armstrong is zeer van deze tijd en ademt een subtiel feminisme. De zusjes March, die ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog opgroeien in het negentiende-eeuwse, hoogstaande New England van het transcendentalisme, waar men aan zelfverbetering werkt, worden met warmte en sympathie, maar ook redelijk objectief bekeken. Een sublieme mengeling van ironie en romantisch sentiment, vooral als er heren in het spel zijn. Utrecht, Springhaver.

LUDWIG 1881

Delicate debuutfilm van de Zwitserse broers Dubini over de excentrieke Beierse koning Ludwig. Alleen al gewaagd, omdat niet alleen het onderwerp hetzelfde is als Visconti's portret, maar ook de vertolker, Helmut Berger. De regisseurs zijn erin geslaagd een geheel eigen visie te ontwikkelen op een historisch reis van de vorst langs het Vierwoudstedenmeer, met de acteur Joseph Kainz die Schillers Wilhelm Tell moet reciteren. Over de onverenigbaarheid van ideaal en realiteit, met een onverzettelijk eenzame Berger. Amsterdam, Desmet; Den Haag, Haags Filmhuis; Eindhoven, Plaza Futura.

MOEDER DAO, DE SCHILDPADGELIJKENDE

Prachtige compilatie van homemovies en professioneel materiaal van het leven in Indië aan het begin van deze eeuw. Suggestief gemonteerd en van een melodieuze geluidsband voorzien door Vincent van Monnikendam. Er wordt geen informatie geboden, maar ook als dat wel gedaan werd, wist men niet wat men ziet. Nijmegen, Cinemariënburg.

ONCE WERE WARRIORS

Geassimileerde Maori's in Nieuw-Zeelandse betonwijk horen bij blanke noch eigen cultuur en vertalen ongenoegen in alcoholisme en mishandeling van vrouwen en kinderen. Attractiviteit van gewelddadigheid en tederheid van Lee Tamahori's debuutfilm stemmen ongemakkelijk. Eindhoven, Plaza Futura; Deventer, Filmhuis.

PRêT-à-PORTER

Vluchtig, maar virtuoos opgezet panorama over de Parijse modeshows van Robert Altman zit vol kleine grapjes en buigt zich vooral over de overspannen aandacht van de media voor ontwerpers. Hier is de verbijstering over de opgepofte garderobe wereldnieuws en vernederen redactrices zich om de gunsten van een fotograaf, terwijl Marcello Mastroianni en Sophia Loren hun oude relatie proberen te hervatten. In 14 theaters.

SHALLOW GRAVE

Briljante deconstructie van een hechte vriendschap tussen twee mannen en een vrouw. Een koffer met geld is de splijtzwam; het niet mis te verstane geweld is acceptabel, omdat regisseur Danny Boyle en scenarist John Hodge aannemelijk maken dat er geen andere oplossing meer is. De hoofdpersonen vervallen op bloedstollende wijze van kwaad tot erger. Amsterdam, Kriterion 2; Nijmegen, Cinemariënburg; Utrecht, Springhaver.

LES SILENCES DU PALAIS

Prachtig verstild portret van een adellijk Tunesisch hof ten tijde van de strijd om de onafhankelijkheid. Regisseuse Tlatli concentreert zich op de vrouwen in de keuken en maakt hun dilemma's, zorgen en vooral hun zwijgzaamheid glashelder. Eindhoven, Plaza Futura; Groningen, Liga 68.

VIVE L'AMOUR (Aiqing wansui)

In zijn tweede film observeert de Taiwanese regisseur Tsai Ming-liang ijzig de eenzaamheid van drie jonge inwoners van Taipei, die elkaar toevallig treffen in een leegstaand appartement. Bijna woordloze, moderne beelden, geluiden en gebaren op zoek naar een bedding of betekenis. Delft, Filmhuis.

WHAT'S EATING GILBERT GRAPE?

Gevoelig portret van een typische white trash-familie op het Amerikaanse platteland. Dood en liefde doorkruisen doodgewone levens, die bijzonder worden door de liefdevolle aandacht die regisseur Lasse Hallström eraan wijdt en door een paar onvergelijkelijke rollen, met name die van Darlene Cates als de onvoorstelbaar dikke moeder. Maastricht, Cine K.

ED WOOD

Arbeidsvreugde en de persoonlijke voldoening van een onverbeterlijke optimist vormen de voornaamste ingrediënten van de door Tim Burton geregisseerde filmbiografie over de slechtste regisseur aller tijden Ed Wood. Een genereuze ode in ongekunsteld jaren vijftig zwart wit zoals de geportretteerde het graag zou zien, aan al die ploeteraars in de marge van Hollywood. Amsterdam, Alfa; Haag, Filmhuis; Nijmegen, Cinemariënburg; Rotterdam, Calypso; Utrecht, Movies.