Samen of alleen zijn dankzij klitteband

Dans: If Shadows Could March. Choreografie: Tatiana de la Fuente. Muziek: Henk van Slooten. Film: Coen van Hall. Gezien: 7/6 Frascati, Amsterdam. Herhaling: 8/6 t/m 10/6 Frascati, Amsterdam; 16/6 Multi-cultureel Festival, Nijmegen; 28/7 t/m 30/7, Felix Meritis, Amsterdam; 6/10 Theater a.d. Markt, Enschede; 21/10 Kruithuis, Groningen; 10/11 Plaza Futura, Eindhoven; 16/12 de Kattendans, Bergeijk.

Wie kent niet de sensatie van klitteband? Het steeds maar lostrekken en hechten en weer lostrekken van die sluitstrip aan tent of gymschoen heeft een hypnotiserende werking. In If Shadows Could March heeft choreografe Tatiana de la Fuente deze kwaliteit benut voor een slapstick-achtig hoogtepunt van haar voorstelling.

De zes danseressen dragen hier met klitteband bestikte jasjes. Door elkaar heen lopend, hollend en springend verliezen ze zich in het plakken aan elkaars torso's. Het scheurende geluid als ze zich weer lostrekken en het hijgen van de vrouwen is het enige dat we horen, want de geluidsband zwijgt. Het dilemma van de danseressen is duidelijk: genoeglijk aan elkaar vast blijven zitten of toch een eigen weg zoeken.

Die spanning tussen samen of alleen is een terugkerend thema in If Shadows Could March. Op de tegen de achterwand geprojecteerde film zijn de danseressen in gevecht met een onwillige schaduw en op de lege dansvloer wordt de eenling eerst door de groep verstoten, om vervolgens weer in hun midden te worden opgenomen. Het groepsverband lijkt de eenling te bevallen; de gezamelijke bewegingen zijn nauwkeurig synchroon zonder krampachtig te worden.

Daarbij hebben de zes weinig steun aan de muziek. De muziek die Henk van Slooten speciaal gecomponeerd heeft is indrukwekkend maar kent geen conventionele maatverdeling.

De la Fuente's beeldtaal bij Van Slootens muziek is op zich niet altijd verrassend, en soms zijn al die geflexte voeten en rondzwiepende paardestaarten wat veel van het goede. Maar haar bewegingen krijgen glans door de wisselende tempi waarmee ze de worden uitgevoerd. De danseressen gaan van een razendsnelle pas op de plaats over op grondoefeningen in slow motion. Zo krijgen de gymnastische bewegingen toch nog hun dramatische effect.