'Imago Kok via NOS en RTL opgevijzeld'

DEN HAAG, 8 JUNI. Vlak voor de Tweede-Kamerverkiezingen in 1994 is de PvdA er vooral via het NOS-journaal en het RTL-nieuws in geslaagd het imago van Wim Kok sterk te verbeteren. Dat blijkt uit het vanmiddag gepresenteerde boek 'Verkoop van de politiek', geschreven door de politicologen K. Brants en Ph. van Praag jr.

Zij wijzen er op dat in de succesvolle PvdA-strategie - geïnspireerd door de campagnes van Clinton en Perot om het presidentschap van de Verenigde Staten - ook de lokale media centraal stonden. Partijleider Kok en prominente partijgenoten trokken tijdens de campagne voor de Tweede-Kamerverkiezingen in 1994 van de ene lokale en regionale omroep naar de andere. Brants en Van Praag verwachten dat het belang van lokale en regionale zenders voor partijen steeds groter zal worden, onder meer omdat zij daar ook reclamezendtijd kunnen kopen.

Uit 'Verkoop van de politiek' komt ook naar voren dat het beeld dat politici zich in verkiezingstijd in amusementsprogramma's storten, niet met de werkelijkheid strookt. Tijdens de campagne van vorig jaar zaten politici voor 66 procent in de traditionele informatieve televisieprogramma's, zoals Nova, Brandpunt en Hier en Nu. Zij bereikten daar ook de meeste kijkers, zelfs veel politiek minder geïnteresseerden.

Hoewel talkshows populair zijn, waren politici daar slechts voor vijftien procent van hun televisietijd in te vinden. Kok liep ze bijna allemaal af. Amusementsprogramma's worden beter bekeken, maar dat durfden veel politici volgens Brants en Van Praag net niet aan. In de campagne verschenen zij voor zes procent van hun tv-tijd in deze programma's. VVD-politici verschenen vaker in amusementsprogramma's dan in nieuws- of actualiteitenrubrieken.

De campagnes van VVD en PvdA zijn sterker beïnvloed geweest door Amerikaanse voorbeelden dan de 'verguisde' CDA-campagne, aldus beide politicologen. Zij signaleren drie ontwikkelingen in de verkiezingscampagnes. De mediastrategie van de partijen wordt steeds professioneler, vorm en boodschap van de campagne krijgen een populairder karakter en partijen doen voorzichtige pogingen om kritische journalistiek te omzeilen of te sturen.