Ontwerpster Petra de Jonge wint modeprijs

AMSTERDAM, 7 JUNI. De modeontwerpster Petra de Jonge (24) heeft gisteravond de Nederlandse voorronde van de Smirnoff Fashion Award 1995 voor jonge ontwerpers gewonnen. Beloning: 10.000 gulden en deelname aan de finale, in november in Zuid-Afrika.

Het publiek in de Amsterdamse discotheek Marcanti Plaza reageerde morrend op haar uitverkiezing uit 22 deelnemers, allen examinandi van modeacademies in Nederland. Maar de jury prees De Jonge's 'volwassen, complete en vernieuwende' collectie die bovendien een 'duidelijke Nederlandse uitspraak en visie op mode' zal neerzetten in Kaapstad. Vermoedelijk wil de jury aansluiten bij de stijl waarmee gevorderde Nederlandse ontwerpers in het buitenland succes hebben, zoals Orson en Bodil van jurylid Alexander van Slobbe en de zes ontwerpers van Le Cri Néerlandais, net als De Jonge afkomstig van de Arnhemse modeacademie.

De Jonge ontkent enige affiniteit met deze ontwerpers. “Ik wil breken met tradities”, zegt ze. “In een wereld die steeds visueler ingesteld raakt, wil ik de mensen een rad voor ogen draaien door illusies te wekken met vorm en materialen”. Met een klein opstaand naadje, een ingestanste rever, een valse plooi wekt ze de suggestie van een kraag, een gulp of coupenaden. De Jonge gebruikt daarvoor industriële materialen - drukplaat, fotopolymeer met glanseffecten en zeer dichtgeweven waterafstotende stoffen.

Internationale invloeden speelden gisteren slechts een kleine rol, de glamour en exorbitantie van ontwerpers als Westwood en Galliano laat weinig sporen na al spelen sommige ontwerpers wel met silhouetverbreding: lange rokken staan wijd uit, ballonjurken zijn gemaakt van dekendikke structuurstoffen. Daar staan zeer bodyconscious stretchjurken tegenover en de minimalistische witte en grijze jasjes met dwangbuissluitingen op de rug: al tot de HP-trend (Hôpital Psychiatrique) gebombardeerd. Maar de overwegende indruk die deze generatie beginnende ontwerpers wekt is er een van onbezorgde mode, ongebreideld plezier in stofexperimenten, in seks (brutale accenten op kruis en borsten, nauwelijks verhuld achter doorschijnende tule of plastic), hedonisme en de 'exhilaration of liberty' zoals het thema van de wedstrijd luidde.