Laat 'Haydn feest' begint geïnspireerd

Concert: Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Brüggen m.m.v. Charlotte Margiono, sopraan. Programma: J. Haydn: symfonieën nrs. 95 en 100; aria di Berenice. Gehoord: 6/6 Concertgebouw Amsterdam. Volgende concerten t/m 11/6.

Het Orkest van de Achttiende Eeuw geeft tijdens het Holland Festival in het Amsterdamse Concertgebouw een micro-Haydn Feest: zes concerten met de laatste twaalf van Haydns 104 symfonieën, geschreven tijdens zijn verblijf in Londen van 1791 tot 1795. Elke avond klinken twee symfonieën en daartussen zingt Charlotte Margiono een concertaria van Haydn. Gisteravond bleek elf uur 's avonds een nog zó ongewoon tijdstip dat alleen de parterre van de Grote Zaal goed bezet was.

De Londense symfonieën behoren tot Haydns rijpste en indrukwekkendste werk, geschreven in een periode waarin hij - na de dood van de door hem vereerde Mozart in 1791 - weer alleen was komen te staan in zijn verantwoordelijkheid voor de Weense klassieke school, die hij zelf tot bloei had gebracht. Haydn ontwikkelde het strijkkwartet en de symfonie tot grote hoogte - de uitdagende voorbeelden voor Mozart en Beethoven.

De vocale stijl van Haydn is veel conventioneler. De herontdekking van zijn opera's die tijdens de Holland Festivals in de jaren '60 op instigatie van Haydns biograaf H.C. Robbins Landon werden uitgevoerd, heeft ze niet op het vaste repertoire kunnen brengen. Niettemin hebben de concertaria's uiteraard Haydn-kwaliteit en Charlotte Margiono gaf gisteren een prachtige vertolking van de Aria di Berenice die de komende concerten nog enkele malen op het programma staat. Eigenlijk is het een hele scène met twee recitatieven en twee aria's en Margiono gaf aandacht aan elke wending in de wanhopige tekst.

De altijd enerverende Haydn-stijl van Brüggen en zijn orkest is sinds lang bekend - dit project bekroont jarenlange uitvoeringen, die inmiddels ook op cd zijn verschenen. Niettemin: de geïnspireerde uitvoering van de symfonie nr 100 - de 'militaire' - was een evenement, met een aan het slot door de zaal opmarcherende rinkelboom en slaande trom.