Nieuwkomer IRI breekt monopolie; Marktonderzoeker Nielsen verliest fors aantal klanten

ROTTERDAM, 3 JUNI. Nielsen, het marktonderzoekbureau dat tientallen jaren monopolist was in Nederland, heeft een fors aantal klanten verloren aan de wereldwijde aartsrivaal IRI, die in Nederland samenwerkt met het Duitse bedrijf GFK. Grote Nederlandse fabrikanten van consumentengoederen als Campina Melkunie (zuivel) en suikerfabrikant CSM zijn voor de verkoopgegevens op hun markten overgestapt naar GFK Infoscan.

Dat heeft K.R. Smit, directeur marketing en verkoop van GFK Infoscan, gisteren desgevraagd bevestigd. Ook bedrijven als koekfabriek Peijnenburg, saladefabrikant Johma, wasmiddelenfabrikant Kortman Intradal en Red Band Venco (snoep) hebben Nielsen ingeruild voor GFK. Unilever-dochter Van den Bergh krijgt op proef verkoopgegevens van borrelnoten via GFK Infoscan. Heineken, Interbrew, Van Melle, Nutricia, Nestlé, Riedel en Vrumona hebben inmiddels 'schaduwcontracten' bij GFK Infoscan lopen.

De Nederlandse markt voor produktgegevens heeft een jaarlijkse omzet van circa 300 miljoen gulden. Grote ondernemingen betalen jaarlijks miljoenen gulden voor produktinformatie. Marktkenners schatten dat het contract van Campina Melkunie goed is voor circa 1,3 miljoen gulden per jaar. Bij Nielsen was gisteren niemand bereikbaar voor commentaar.

Nielsen moest vanaf begin augustus vorig jaar Information Resourses Inc. (IRI) in Nederland naast zich dulden. In de VS en Groot-Brittannië wist IRI de afgelopen jaren de leidende positie van Nielsen over te nemen. IRI maakte gebruik van streepjescode op de produkten en 'scan-technologie' om verkoopgegevens veel sneller te verzamelen dan vroeger. Nielsen bleef tot ver in de jaren tachtig vertouwen op de oude vertrouwde telmethode, waardoor het slechts zes keer per jaar gegevens produceerde. IRI kon daarentegen wekelijks verkoopgegevens leveren, die bovendien goedkoper waren. Inmiddels heeft Nielsen ook scanning ingevoerd. Onderzoeksbureaus als Nielsen en IRI leveren naast verkoopgegevens ook software voor marktanalyses.

Het Amerikaanse concern Procter & Gamble (wasmiddelen, toiletartikelen, luiers), dat in de VS zijn gegevens krijgt van IRI, blijft in Nederland voorlopig verkoopgegevens betrekken van Nielsen. Volgens Smit van GFK Infoscan is de reden daarvoor dat zijn bedrijf nog onvoldoende gegevens kan krijgen van drogisterijen, die vaak nog geen 'elektronisch oog' bij de kassa hebben.

Al in 1992 lieten de grote voedingsfabrikanten in Nederland, verenigd in de Holland Food Group, weten dat een concurrent van monopolist Nielsen hoognodig was. De industrie was ontevreden over de inflexibiliteit en hoge prijzen van Nielsen, een dochter van Amerikaanse informatieconcern Dun & Bradstreet. Directeur F. van Delft van Nielsen Nederland zei vorig jaar augustus zich “absoluut geen zorgen” te maken over de komst van IRI.