Kilometerslange files door vakantie en rockfestival

DEN HAAG, 3 JUNI. De combinatie van een lang weekeinde en een hardrockfestival in Eindhoven hebben gisteren voor kilometerslange files op de Nederlandse wegen gezorgd. Het meerdaagse festival Dynamo Open Air, dat vooral Duitse hardrockfans trekt, zorgde gisteravond om half elf voor een lang lint van auto's van de Duitse grens tot Eindhoven.

De opritten van de autosnelweg A2 zijn gedurende de nacht als parkeerplaatsen gebruikt. In samenspraak met de politie besloten de organisatoren gisteravond dat de bermen naast de vliegbasis Eindhoven als kampeerplaats mochten worden gebruikt. Aan het begin van de avond telde Eindhoven al zestigduizend bezoekers voor het festival. De organisatoren verwachten gedurende het weekeinde honderdduizend liefhebbers, maar sluiten niet dat het er veel meer zullen zijn. Op de Duitse radio werd gisteren de hele dag omgeroepen dat het zinloos was zonder kaartje naar Eindhoven te reizen.

Het vakantieverkeer leverde gisteren een drukke avondspits op. Om acht uur stonden er nog zestien files met een totale lengte van negentig kilometer. Om half tien waren deze files opgelost. Voor de brug bij Zaltbommel op de autosnelweg A2 stond voortdurend een rij: de eerste melding kwam om vijf voor negen 's ochtends bij de verkeersdienst in Driebergen binnen, om tien over negen 's avonds was de file voor de brug opgelost.

Juist gisteren besloot het kabinet dat minister Jorritsma (verkeer en waterstaat) een strakker schema voor de invoering van rekeningrijden moet opstellen. Dit is een systeem van elektronische tolheffing dat over een aantal jaren de files moet bestrijden. Bij rekeningrijden wordt het gebruik van bepaalde wegdelen in de spitsuren extra belast.

Behalve het invoeringsschema voor het rekeningrijden, zal Jorritsma binnenkort ook een tweede 'file-brief' aan de Tweede Kamer sturen. Jorritsma wil op korte termijn de files bestrijden door onder meer de aanleg van aparte rijstroken voor vrachtauto's, een snellere afwikkeling van ongelukken, de geleiding van verkeer via computergestuurde snelheidsborden en het doseren van het aantal auto's dat de snelweg opkan. De Tweede Kamer noemde de eerste 'file-brief' van Jorritsma onvoldoende.