Winst Sphinx Gustavsberg verdubbeld

De nettowinst van keramiekproducent Koninklijke Sphinx Gustavsberg is verdubbeld, in het op 31 maart afgelopen boekjaar. Het nettoresultaat bedroeg 30,1 miljoen tegen 14,8 miljoen over 1993/94, een bedrag dat resulteert na samenvoeging van de afzonderlijke cijfers van Sphinx en Gustavsberg over het voorgaande boekjaar. Sphinx nam de Zweedse branchegenoot in januari 1994 over.

De omzet nam toe met 57,4 procent tot 849,1 miljoen gulden. Dat verkoopcijfer lag 5,2 procent boven de pro forma-cijfers van Sphinx en Gustavsberg over 1993/94. De prijzen stegen daarbij licht. Sphinx Gustavsberg profiteerde naar eigen zeggen van een aantrekkende bouwmarkt. Vooral de markt voor douches maakte een sterke groei door. Het bedrijfsresultaat steeg met 19,5 procent tot 63 miljoen. Verder nam de belastingdruk af door fiscaal compensabele verliezen uit het verleden te benutten. De sterk uitgebreide onderneming beschikte eind maart over een eigen vermogen van 193,9 miljoen, een stijging van 35 procent. Sphinx Gustavsberg is optimistisch over de naaste toekomst. De Europese markt voor de inrichting van badkamers en andere sanitaire ruimten zal naar verwachting de komende jaren een verdere groei doormaken, meent het bedrijf. Voor het lopende boekjaar voorziet Sphinx Gustavsberg een verder herstel van de bouwmarkt. De winst per aandeel zal in 1995/96 opnieuw “belangrijk” stijgen.