Den Hertog-ijs in handen Unilever

ROTTERDAM, 1 JUNI. De uitverkoop van BolsWessanen is begonnen. Het niet zo goed draaiende voedingsmiddelen- en drankenconcern staat op het punt om het ijs- en diepvriesbedrijf Den Hertog te verkopen aan Unilever. Den Hertog zet jaarlijks zo'n 40 miljoen gulden om met negentig werknemers.

Den Hertog is de eerste in een rij van 'ongewenste kinderen'. BolsWessanen heeft naar aanleiding van de zeer tegenvallende prestaties in 1994 en de te verwachten winstdaling in het lopende jaar (met 10 à 15 procent) de activiteiten nog eens onder de loep genomen.

De nieuwe topman M. Zondervan, die in de consternatie van het voorjaar de aangeschoten R. Schipper opvolgde, liet de aandeelhouders in april weten een flink aantal activiteiten te willen verkopen. Naast Hertog-ijs bestempelde Zondervan de produktie van droge soepen, mayonaise en mineraalwater alsmede de exploitatie van bioscoopreclame als “niet-kernactiviteiten”. De betrokken bedrijven stonden vanaf dat moment op de nominatie om te worden verkocht.

Daarmee werd andermaal bevestigd dat de fusie tussen Bols (dranken) en Wessanen (voeding) niet succesvol is geweest. Zondervan wilde niet van mislukking spreken, maar gaf toe dat het effect van de fusie ook hem tegenviel. “De zaken zijn slechter gelopen dan we allen hadden gehoopt en verwacht.”

Ook de Bols-activiteiten op het gebied van wijn en gedestilleerd kregen een inferieure status binnen het concern. Ze worden niet verder uitgebreid, aldus Zondervan in april. Groeisectoren voor BolsWessanen zijn kaas, ontbijtprodukten en snacks in Europa en zuivel en vruchtendranken in de Verenigde Staten.

Samen zijn de af te stoten activiteiten goed voor een omzet van zo'n 150 miljoen gulden (circa 550 man personeel). BolsWessanen wil niet zeggen of er ook al gepraat wordt - mogelijk ook met Unilever - over de verkoop van de overige zwarte schapen in de familie.

Den Hertog, gevestigd in Melissant, wordt na de aandelenoverdracht onderdeel van Iglo-Ola. (ANP)