Zonder maatregelen zal de kans op files de komende jaren verdrievoudigen. “Dat is desastreus voor de bereikbaarheid van Schiphol”, aldus Jorritsma vanmiddag bij de opening van het Schiphol-Plazacomplex. In dit complex zijn onder andere de aankomst- en vertrekhal van de luchthaven opgenomen.
De uitbreiding van Schiphol wordt in sterke mate bepaald door de eisen van het milieu, aldus de minister. De vijfde parallelle landingsbaan waarvoor het kabinet heeft gekozen, is “zowel operationeel als voor de omgeving de beste optie”. Jorritsma: “Laten we de milieuvraagstukken die de luchthaven met zich meebrengt absoluut niet bagatelliseren. Zij zijn noch te ontkennen noch volledig te compenseren.”
Volgens de minister zijn de milieumaatregelen die het kabinet voor Schiphol wil treffen “internationaal toonaangevend”. Zo heeft een recent rapport aangetoond dat Nederland voorop loopt bij geluidsisolatie rondom vliegvelden. Bovendien geldt voor Schiphol een 'vroege-ochtend'regime waardoor strenge geluidsnormen gelden van 6 tot 7 uur, naast de nachtnorm die al tussen 23 en 6 van kracht was.
Het kabinet gaat er nog steeds van uit dat de expansie van de nationale luchthaven tot 2015 circa 55.000 banen zal opleveren. “Een moderne, goed geoutilleerde luchthaven met een uitgebreid en frequent bevlogen internationaal luchtnet zonder capaciteitsproblemen heeft veel aantrekkingskracht op werk, werk en werk”, aldus Jorritsma.
De minister noemde de combinatie van spoor- en luchtvervoer bij Schiphol “ijzersterk”. “Het autogebruik van of naar de luchthaven kan worden teruggedrongen en tegelijkertijd biedt het spoor ook een prima alternatief voor het vliegverkeer over korte afstanden.”