Voorzitter B. Baksteen van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) zei gisteravond dat hij de kans op een oplossing schatte op “40 procent”. Bestuursvoorzitter P. Bouw van de KLM zei vanmorgen verheugd te zijn over de hervatting van het stagnerende overleg maar zei ook dat de actiedreiging daarmee nog niet helemaal uit de lucht is. Het heropenen van het vastgelopen overleg tussen vliegers en directie vanmiddag op een onbekende plaats volgde na informeel overleg tussen beide partijen het afgelopen weekeinde.
De VNV stelt de KLM-directie nu voor met de vliegers een CAO af te sluiten die gelijk is aan die van de andere sectoren van het bedrijf, dat wil zeggen 2,75 procent loonsverhoging. Vervolgens willen de vliegers dat er onder leiding van een onafhankelijke bemiddelaar en zonder het stellen van voorwaarden vooraf twee afzonderlijke overlegrondes komen: één over kosten van de vlieger die volgens de KLM-directie te hoog zijn, en één over de vertrouwenscrisis. Volgens de vliegers heeft de KLM zich de afgelopen tijd een “onbetrouwbare” gesprekspartner getoond.
KLM-topman Bouw zei vanmorgen de voorkeur te geven aan twee onpartijdige bemiddelaars: één om het arbeidsconflict zelf los te weken en één om het - in vergelijking met de concurrentie - hoge kostenpatroon bij de KLM te bespreken. Bouw zei dat de KLM geen conflict heeft met de vliegers, die hij omschreef als zeer professioneel en loyaal, maar met de VNV. Hij noemde het “niet verantwoord” om, zoals de VNV doet, geschillen af te wentelen op de klanten.
In afwachting van het overleg over de vliegerskosten zijn de piloten bereid om een voor 1 juli voorgenomen loonsverhoging van 1,25 procent voorlopig in de ijskast te zetten. Mocht de bemiddelingsdiscussie uitmonden in de conclusie dat de KLM-vliegers inderdaad te duur zijn, dan kan als eerste stap definitief van die verhoging worden afgezien.