Vorig jaar publiceerde de inspectie een zeer kritisch rapport over de kwaliteit van de pedagogische academies. Ritzen dreigde toen zelfs een aantal scholen te sluiten als de kwaliteit niet zou verbeteren.
Nu nog maken de pedagogische academies en de opleidingen voor leraren in de onderbouw van het voortgezet onderwijs (tweedegraadsleraren) allemaal hun eigen onderwijsprogramma's. Maar volgens Ritzen leggen deze eigen programma's een “onevenredig beslag” op het beschikbare personeel, wat ten koste gaat van het feitelijke onderwijsproces. Ritzen wil 70 procent van het curriculum landelijk laten vaststellen.
In de tweedegraadsopleiding wil Ritzen, mede met het oog op de vorig jaar ingevoerde basisvorming, studenten voortaan eerst een brede propaedeuse laten volgen, waarschijnlijk in een van de vijf 'clusters': bèta, moderne vreemde talen, Nederlands, maatschappijvakken en 'tehatex' (tekenen, handvaardigheid en textiele werkvormen). Wegens de te verwachten weerstand bij de scholen ziet Ritzen af van fusies en schaalvergroting van pabo's en andere lerarenopleidingen.