Dit is een artikel uit het NRC-archief

Bouw

TNO kan batterij supersnel laden

ROTTERDAM, 9 MEI. TNO heeft een laadapparaat ontwikkeld waarmee oplaadbare batterijen binnen vijftien minuten kunnen worden herladen zonder dat dit de levensduur aantast. De nu gangbare laadapparatuur heeft daarvoor nog meestal een uur of acht nodig.

TNO heeft voor de vinding octrooi aangevraagd. In afwachting van publicatie daarvan worden geen nadere mededelingen gedaan. Onbedoeld was de ontwikkeling in het personeelsblad TNO-krant bekendgemaakt. Dr.ir. D. Schmal, leider van de werkgroep elektrochemie van TNO-Milieutechniek in Delft beschrijft de vinding als een uitwerking van een chip-techniek die al voor oplaadbare batterijen in professionele apparatuur (zoals boormachines in de bouw) wordt gebruikt. “Door een combinatie van trucs denken we ons idee te kunnen patenteren.”

Het nieuwe laadapparaat, dat bedoeld is voor de consumentenmarkt, kan zowel nikkelcadmium batterijen ('nicads') als de nieuwe, milieuvriendelijker nikkelmetaalhydride batterijen opladen. Schmal zinspeelt zelfs op een nog bredere toepassing. TNO zal het apparaat niet zelf in produktie nemen maar zoekt daarvoor contact met het bedrijfsleven in Nederland.

Varta in Utrecht, marktleider in Nederland voor wat betreft oplaadbare batterijen, bevestigt dat de TNO-vinding de doorbraak kan betekenen voor de oplaadbare batterijen. Hoewel Nederland in het gebruik van oplaadbare batterijen voorop loopt in Europa is het marktaandeel beperkt gebleven tot circa 7 procent ( op basis van omzet) omdat velen te weinig discipline bezitten voor het hanteren van de batterijen. Met het tijdrovende herladen moet tot dusver zorgvuldig worden rekening gehouden. Juist deze zomer vindt de introductie plaats van de milieuvriendelijke 'nikkelhydride' batterijen die een ander bezwaar tegen de oplaadbare batterijen (het giftige cadmium) wegnemen. “Als de nieuwe lader niet meer dan een gulden of dertig gaat kosten dan kan het een groot succes worden”, denkt verkoopleider L. 't Hart van Varta. Dat bedrijf ontwikkelt zijn laadapparatuur overigens niet zelf maar maakt daarvoor gebruik van Duitse toeleveraars.