De ergste woorden

“Een woord komt in de mode. Jaren en jaren heeft het in het verborgene bestaan en plotseling wordt het links en rechts gebruikt.” Dat schreef S. Montag op 8 april in zijn rubriek Overpeinzingen. Hij verwonderde zich over de plotselinge opkomst van een woord, terwijl niemand daarvoor het startsein heeft gegeven. Montag noemde het voorbeeld van het woord prestigieus, dat een aantal jaren geleden plotseling door tallozen in de mond werd genomen. Ook noemde hij het voorvoegsel euro, voor “als je geen naam voor iets weet en goed voor de dag wilt komen”. Montag sloot zijn stukje af met een overpeinzing over het woord robuust en stelde dat hij graag een verklaring zou willen horen van iemand die zich er plotseling op heeft betrapt het woord te gebruiken.

De opgave van deze rubriek gaat dit keer over woorden die plotseling opduiken: vreemde, lelijke samenstellingen of de 'opwaardering' van een woord dat tot voor kort een sluimerend bestaan leidde. Neem woorden als scheefgroei, meubelboulevard, starten, aanpakken, haalbaarheid, hangpunt, insteek of prijskaartje. Wie had 25 jaar geleden kunnen denken dat die bestonden dan wel werden gebruikt in de context waarin ze nu gangbaar zijn? En: moeten we daar blij mee zijn? Stel uw top-5 van twijfelachtige of ergerniswekkende neologismen samen en voeg daarbij een beknopte toelichting. De drie boekebonnen gaan naar de treffendste lijst of de meest pregnant geformuleerde uitleg van zo'n lijst.

Reacties naar NRC Handelsblad, Zaterdags Peil, Postbus 8987, 3009 TH Rotterdam. PC-gebruikers kunnen via Internet reageren op het e-mail-adres zpeil@nrc.nl. Inzendingen moeten binnen vijf dagen bij de redactie zijn.