Meer Nederlanders hijsen de driekleur

DOKKUM, 28 APRIL. Vlaggenfabrikant De Dokkumer Vlaggencentrale maakt topdagen door. Het kan de grote vraag naar vlaggen maar nauwelijks aan. Reden: meer Nederlanders hijsen de nationale driekleur met wimpel in verband met Koninginnedag èn de vijftigste herdenking van 5 mei.

Het Dokkumer familiebedrijf (sinds 1935, 110 werknemers) heeft tientallen uitzendkrachten en thuisnaaisters extra moeten inzetten om aan de grote vraag te kunnen voldoen. Produkt manager H. Nagtegaal schat dat er dit jaar enkele tienduizenden vlaggen meer worden verkocht dan in vorige jaren.

Traditiegetrouw ligt de piek in de produktie voor de vlaggenfabriek in het begin van het jaar, wanneer detaillisten en inkoopverenigingen zich voorbereiden op Koninginnedag en 5 mei. Maar de vijftigste bevrijdingsdag zorgt voor een ongekende hausse. De extra voorraad doek, stokken en masten die eind vorig jaar werd ingeslagen blijkt maar net voldoende. Inmiddels is 500 kilometer vlag verkocht.

Nagtegaal: “We hadden wel verwacht dat we meer vlaggen zouden verkopen dan normaal, maar niet dat we bijna uitverkocht zouden raken.” Hij denkt dat de uitgebreide aandacht in de media voor de feestelijkheden rond de vijftigste bevrijdingsdag hoofdoorzaak is van de stijgende verkoop. “De vlag is immers het symbool van onafhankelijkheid.”

Ook de speciaal gedrukte “bevrijdingsvlaggen” vinden veel aftrek. Voor het grote bevrijdingsfeest in Friesland werden speciale Thanks Liberator-vlaggen en oud-Canadese vlaggen gedrukt. De in totaal 2000 exemplaren zijn vrijwel uitverkocht.