Martinair gaat prat op jongste luchtvloot

HOOFDDORP, 28 APRIL. Martinair beschikt volgend jaar over de jongste luchtvloot ter wereld. De vloot van onder meer 14 Boeings 747 jumbojets, Boeing 767-toestellen en McDonnell Douglas MD11-vliegtuigen heeft een gemiddelde leeftijd van nauwelijks vier jaar. Het meerendeel van deze toestellen kan 80 tot 110 ton vracht vervoeren. Het aantal reizigers dat deze toestellen kunnen vervoeren bedraagt tussen de 280 en 520 passagiers.

Bestuursvoorzitter Martin Schröder vestigde er tijdens een toelichting op de jaarcijfers gisteren met nadruk de aandacht op dat Martinair moeilijk nog langer als een chartermaatschapij kan worden beschouwd. Zowel wat vracht als passagiers betreft bestaat 76 procent van de produktie van het bedrijf momenteel uit lijnvluchten. Passagiersvervoer is goed voor 66 procent van die omzet, het vrachtvervoer voor 88 procent.

Hoewel de netto winst als gevolg van een boekverlies van 4,7 miljoen op verkochte vliegtuigen vorig jaar daalde tot 49,9 miljoen gulden, bleef de omzet van Martinair, eigendom voor ieder de helft van KLM en Nedlloyd, stabiel met 1 miljard gulden.

Martinair rust in zijn bedrijfsvoering op vier pijlers. Het vervoer van toeristen naar vakantiebestemmingen naar landen rond de Middellandse Zee, het toerisme naar verre vakantiebestemmingen als de Verenigde Staten en Latijns-Amerika, het lange-afstandsvervoer van vracht en het vliegen in opdracht van andere luchtvaartmaatschappijen.

Momenteel breidt Martinair zijn vloot uit met vijf MD 11-toestellen, waarvan één toestel uitsluitend voor vrachtvervoer wordt ingezet. De andere toestellen kunnen gecombineerd vracht en passagiers vervoeren. Die flexibiliteit is volgens Schröder nog steeds de kracht van Martinair, dat vorig jaar 1,8 miljoen passagiers vervoerde. Het aantal ton-kilometer vrachtvervoer daalde vorig jaar tot 1 miljard.

Martinair wordt in zijn exploitatie nauwelijks geraakt door de lage dollar. Een 20 cent lagere dollar op een vrachtvlucht naar bijvoorbeeld Hongkong geeft weliswaar een 18 procent lagere opbrengst in guldens, maar die verschillen worden grotendeels weer goedgemaakt door de goedkopere brandstofkosten, die eveneens in dollars worden gefactureerd. Voor vracht naar Amerika valt het nadeel van de lagere dollar daardoor zelfs nagenoeg weg. Bij het passagiersvervoer heeft Martinair geen centje pijn. Aangezien het meerendeel van de toeristen dat wordt vervoerd afkomstig is uit landen als Nederland, Duitsland en België, wordt voornamelijk afgerekend in harde valuta's als marken en guldens.