Voorkeur; Films

BULLETS OVER BROADWAY

Uitstekend uitgevoerde en geraffineerd geschreven stijloefening van Woody Allen, waarin hij acteurs te kijk zet als egocentrische monsters met de generositeit van een peuter. Amsterdam, Movies en Alfa; Den Bosch, Casino; Venster; Scheveningen, Movieworld; Tilburg, Cinecitta; Utrecht, Movies.

101 DALMATIERS

Uit 1961 stamt dit legendarische animatieverhaal uit de studio's van Walt Disney en nog altijd is het onweerstaanbaar: met Cruella de Vil (met de stem van Tonny Huurdeman!), geen heks maar een femme fatale die een jas van gestippeld Dalmatër-bont wil, met een ongeruste vader- en moederhond en met negenennegentig jonge hondjes die allemaal een eigen uiterlijk en karakter lijken te hebben. Paul Haenen sprak de militaire poes in. En goed. In 86 theaters.

LAMERICA

Portret van de desperate toestand van het postcommunistische Albanië, bezien door de ogen van schimmige Italiaanse entrepreneurs, trekt vergelijking met het naoorlogse Italië. In intelligente politieke parabel speelt regisseur Gianni Amelio enkele melodramatische en quasi-documentaire troefkaarten van het neorealisme handig uit. Amsterdam, Rialto; Utrecht, Hoogt; Rotterdam, Lantaren/Venster; Den Haag, Filmhuis; Groningen, Liga 68, Nijmegen, Cinemariënburg; Eindhoven, Plaza Futura.

FOUR WEDDINGS AND A FUNERAL

Aangenaam-sentimentele relatiekomedie zonder filmische pretenties speelt zich uitsluitend af tijdens vier huwelijksfeesten en een begrafenis. Scenarist Richard Curtis en regisseur Mike Newell volgen excentrieke groep vrienden uit de Britse 'upper class', die er geen van allen over denken zelf ooit te trouwen, totdat Hugh Grant de hoed van Andie MacDowell opmerkt. Amsterdam, Kriterion.

HEAVENLY CREATURES

Horrorspecialist Peter Jackson buigt zich op bijna lichtvoetige toon en vol zwarte humor over de gruwelijke moord, die in het repressieve Nieuw Zeeland van de jaren vijftig door twee hartsvriendinnen op de nietsvermoedende moeder van één van hen werd gepleegd. In plaats van het vleesgeworden kwaad worden uitbundige, enigszins hysterische maar begaafde meisjes getoond, die op een ongelooflijke manier ontsporen en tegelijk lachwekkend en sympathiek, ontroerend en angstaanjagend zijn. Amsterdam, Movies en Peppe Nappa; Maastricht, Cine K; Utrecht, Springhaver; Tilburg, Cinecitta.

THE KINGDOM (Riget)

Vier achter elkaar geplakte afleveringen van een tussen ziekenhuissoap, griezelfilm en 'reality tv' laverende, brutale en vernieuwende Deense televisieserie van Lars von Trier. Videomateriaal werkt minder goed op groot scherm dan op tv. Amsterdam, Desmet.

KINDERSPIELE

Mooi, suggestief portret van een na-oorlogs kinderleven, waarin een fatale wending plaats heeft. Regisseur Wolfgang Becker slaagt erin, zonder dat als zodanig te tonen, zijn film tevens over het wederopbouw-Duitsland te laten gaan. Hij roept op raadselachtige wijze een dreigende sfeer op en toont subtiel aan hoe angstaanjagend het gewone, alledaagse leven kan zijn. Echt, Royal.

THE LION KING

Door Roger Allers en Rob Minkoff geregisseerde Disney-neoklassieker vertelt een oorspronkelijk maar niet onbekend verhaal over volwassen worden in de dierenwereld. Het welpje Simba, door toedoen van zijn verdorven oom Scar ten onrechte vol schuldgevoel over de dood van zijn vader, kiest voor vrijwillige ballingschap, maar laat zich, eenmaal volwassen, toch overhalen naar zijn rijk terug te keren. Afrikaans welig gras en tropische wildernis ogen naief-poëtisch, terwijl zijdelings een ecologische boodschap geventileerd wordt. In 36 theaters (NL versie) en in 8 theaters (VS versie).

LITTLE WOMEN

De verfilming van Louisa May Alcotts semi-autobiografische klassieker door Gillian Armstrong is zeer van deze tijd en ademt een subtiel feminisme. De zusjes March, die ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog opgroeien in het negentiende-eeuwse, hoogstaande New England van het transcendentalisme, waar men aan zelfverbetering werkt, worden met warmte en sympathie, maar ook redelijk objectief bekeken. Een sublieme mengeling van ironie en romantisch sentiment, vooral als er heren in het spel zijn. Amsterdam, Tuschinski; Utrecht, Catharijne; Enschede, Alhambra.

ONCE WERE WARRIORS

Geassimileerde Maori's in Nieuw-Zeelandse betonwijk horen bij blanke noch eigen cultuur en vertalen ongenoegen in alcoholisme en mishandeling van vrouwen en kinderen. Attractiviteit van gewelddadigheid en tederheid van Lee Tamahori's debuutfilm stemmen ongemakkelijk. Amsterdam, Kriterion; Rotterdam, Lantaren/Venster 1; Leeuwarden, Filmhuis; Maastricht, Lumière; Middelburg, Schuttershof; Utrecht, Springhaver 1.

QUIZ SHOW

Wervelende en meeslepende reconstructie van Robert Redford van fraude bij een televisiequiz in de jaren vijftig in Amerika. Volgens de regisseur was dit schandaal, dat de betrouwbaarheid van zelfs de onaantastbare televisie op losse schroeven zette, het eerste teken van het verlies van onschuld en van de teloorgang van de American dream. Misschien - Redford toont in elk geval hoe groot en nationaal het drama was. Leiden, Trianon; Amsterdam, Movies; Groningen, Movies.

SUITE 16

Hoofdpersonage van deze psychologische thriller van Dominique Deruddere is het lichaam van acteur Antonie Kamerling. Het wordt het instrument van een oude, invalide man om zijn begeerten te bevredigen. Heldere en spannende verhandeling over vrijheid, bevochten in een strijd op leven en dood. Tiel, Metro.

LES SILENCES DU PALAIS

Prachtig verstild portret van een adellijk Tunesisch hof ten tijde van de strijd om de onafhankelijkheid. Regisseuse Tlatli concentreert zich op de vrouwen in de keuken en maakt hun dilemma's, zorgen en vooral hun zwijgzaamheid glashelder. Arnhem, Filmhuis; Den Haag, Filmhuis.

VIVE L'AMOUR (Aiqing wansui)

In zijn tweede film observeert de Taiwanese regisseur Tsai Ming-liang ijzig de eenzaamheid van drie jonge inwoners van Taipei, die elkaar toevallig treffen in een leegstaand appartement. Bijna woordloze, moderne beelden, geluiden en gebaren op zoek naar een bedding of betekenis. Amsterdam, Rialto.

WHAT'S EATING GILBERT GRAPE?

Gevcoelig portret van een typische white trash-familie op het Amerikaanse platteland. Dood en liefde doorkruisen doodgewone levens, die bijzonder worden door de liefdevolle aandacht die regisseur Lasse Hallström eraan wijdt en door een paar onvergelijkelijke rollen, met name die van Darlene Cates als de onvoorstelbaar dikke moeder. Amsterdam, The Movies; Haarlem, Brinkman; Leiden, Kijkhuis.

1000 ROSEN

Monomaan, geen tegenspraak duldend filmdebuut van toneelregisseur Theu Boermans. Doorgecomponeerd en overgeconstrueerd werk over de keuze tussen alles of niets: volmaakt geluk of ondergang. De acteurs, van toneelgezelschap De Trust, zijn zo vergroeid met hun rollen, dat hun bijdrage een vlekkeloos effect sorteert. Leiden, Kijkhuis; Eindhoven, Plaza Futura.

MOEDER DAO, DE SCHILDPADGELIJKENDEN

Prachtige compilatie van homemovies en professioneel materiaal van het leven in Indië aan het begin van deze eeuw. Suggestief gemonteerd en van een melodieuze geluidsband voorzien door Vincent van Monnikendam. Er wordt geen informatie geboden, maar ook als dat wel gedaan werd, wist men niet wat men ziet. Amsterdam, Cinecenter Peppe Nappa; Rotterdam, 't Venster; Den Haag, Filmhuis.

EN VERDER

Shallow Grave Amsterdam, City; Den Haag, Asta; Rotterdam, Lumière; Living with an idiot Den Haag, Filmhuis. Schindler's List, 15 theaters.