KLM-vliegers dreigen met acties

ROTTERDAM, 27 APRIL. De verkeersvliegers van de KLM gaan mogelijk vanaf eind mei actie voeren door middel van werkonderbrekingen en stiptheidsacties. “De verkeersvliegers van de KLM zijn de enige werknemers, die nog geen CAO hebben afgesloten”, aldus B. Baksteen, voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

Baksteen betitelde de KLM gisteren als “onzorgvuldig en onbetrouwbaar”. Met name de eis van de KLM om de pensioenleeftijd van piloten van 56 naar 60 jaar te verhogen is bij de VNV in het verkeerde keelgat geschoten. De directie wil verder enige tijd afzien van het betalen van pensioenpremies.

Het VNV-bestuur legt het actievoorstel op 2 mei voor aan de 1.700 leden. Als de verkeersvliegers instemmen met acties, zal eind mei worden gestart met werkonderbrekingen en stiptheidsacties. “Als de vliegtuigen te laat vertrekken, zal dat grote gevolgen voor de KLM hebben”, meent Baksteen. De laatste werkweigering van KLM-piloten dateert van 1958. Volgens Baksteen bestaat bij de KLM daarom de indruk “dat piloten toch nooit iets doen.” De ruime salariëring van verkeerspiloten is geen reden om niet over te gaan tot actie, zegt hij. “De piloten worden ruim beloond. Dat vind ik terecht en de KLM vond dat in het verleden ook.”

De KLM is teleurgesteld over het besluit van de VNV. “De KLM heeft naar haar oordeel tot nu toe steeds op zorgvuldige wijze alles in het werk gesteld om met de VNV tot goede afspraken te komen betreffende de arbeidsvoorwaarden voor vliegers in dienst van de KLM”, aldus een woordvoerder.

De CAO-voorstellen zijn volgens de KLM nodig om “de positie van de KLM in de door structurele, zware concurrentie gekenmerkte wereldluchtvaart te handhaven”. Om de werkgelegenheid op langere termijn veilig te stellen meent de KLM dat haar kostenniveau gemeten moet worden aan dat van de veranderende internationale concurrentie.