Unilever na kwart eeuw terug in Peru met aankoop Ipsa

ROTTERDAM, 26 APRIL. Het Brits-Nederlandse concern Unilever (levensmiddelen, zeepprodukten en cosmetica) keert na een kwart eeuw afwezigheid terug in Peru. De onderneming heeft gisteren bekendgemaakt een krap meerderheidsbelang te nemen in de Peruaanse Industrias Pacocha (Ipsa).

De wederkeer van Unilever in het Zuidamerikaanse land is een teken dat het internationale bedrijfsleven het vertrouwen in Peru weer langzaam terugkrijgt. De liberalisering van de economie, de privatisering van de talloze staatsbedrijven en de verstrakking van het monetaire beleid zijn verantwoordelijk voor de economische groei die Peru de laatste jaren doormaakt. President Fujimori, die geldt als architect van de economische hervormingen, is onlang herkozen.

Voor Unilever heeft de betrekkelijk kleine transactie in Peru (de aankoop van 50,1 procent van de stemgerechtigde aandelen in Ipsa) een symbolische waarde, omdat daarmee een oude dochteronderneming opnieuw in huis wordt gehaald. Unilever verkocht het bedrijf in 1971 aan het personeel en andere investeerders in Peru, waarop Ipsa de daarop volgende 24 jaar wel Unilever-produkten bleef vervaardigen en verkopen.

Het concern had begin jaren zeventig weinig vertrouwen meer in de Peruaanse economie en, vooral, de politieke leiding van het land. Unilever trok zich terug nadat een militair bewind onder leiding van Juan Valasco Alvarado aan de macht kwam. Die junta wilde de buitenlandse invloeden terugdringen. Zij was een sterke voorstander van arbeidersparticipatie binnen de ondernemingen. In 1969 werden enkele Amerikaanse olieconcerns genationaliseerd. Ook kwam het bewind met een radicale industriewetgeving.

Peru heeft een economisch zeer moeilijke periode doorgemaakt. Tussen 1985 en 1990 bedroeg de inflatie zo'n 2 miljoen procent. Het land krijgt nu weer leningen van de internationale financiële instellingen als de Wereldbank, nadat het in het begin van de jaren negentig op voet van oorlog met hen leefde. Peru kondigde in 1990 onder meer aan twee jaar lang niets aan aflossing en rente te betalen op de buitenlandse schuld.

Het hervormingsbeleid van Fujimori heeft het vertrouwen van de investeerders teruggebracht. Peru heeft het voorbeeld gevolgd van landen zoals Mexico, Chili en - later - Argentinië en Brazilië.

Ook Unilever zegt nu te geloven in de voortgang van het economisch herstel in Peru. Ipsa maakt en verkoopt toiletzeep, tandpasta, shampoo en een serie toiletartikelen. Het bedrijf produceert ook eigen margarine en spijsolie. Met twee produktiebedrijven (in Lima en Huacho) en ongeveer 750 werknemers is het goed voor een omzet van circa 107 miljoen dollar.