Arcade komt op nieuwe zender met oude series

AMSTERDAM, 26 APRIL. De muziek dendert door het partycentrum en op tientallen televisies tegelijk zijn de beelden te zien die de nieuwe zenders TV 10 Gold en The Music Factory presenteren aan potentiële adverteerders. Kortgerokte meisjes bieden drankjes aan.

Arcade presenteerde gisteren de twee commerciële televisiezenders die vanaf 1 mei op de kabel zullen komen. Directeur-eigenaar H. Heinsbroek meldde dat de concessie van het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen er inmiddels is. De enige belemmering voor uitzending van TV 10 Gold en The Music Factory is nu nog de houding van kabelexploitanten, die traag zijn met het vrijmaken van frequenties op de kabel.

Voorlopig zullen The Music Factory en TV 10 Gold alleen te zien zijn op kleinere kabelnetten, zoals in Gouda, waar MTV en NBC Super Channel van de kabel verdwijnen ten gunste van de nieuwe zenders. Met Casema, de grootste Nederlandse kabelexploitant, is inmiddels overeenstemming bereikt over uitzending, maar de datum van 1 mei wordt niet gehaald. Arcade zal daardoor beginnen met een half miljoen aansluitingen, maar Heinsbroek verwacht “tegen eind augustus zo'n kleine drie miljoen aansluitingen te hebben”.

The Music Factory en TV 10 Gold zijn “doelgroepzenders met veel nationaal produkt”, aldus Heinsbroek. TV 10 Gold gaat twaalf uur per dag oude televisieseries uitzenden. Van zes tot twaalf uur 's avonds kunnen kijkers op dit “feest der herkenning” onder andere James Herriot, Dynasty, Wordt u al geholpen? en Hill Street Blues verwachten. De volgende middag worden de afleveringen van de avond ervoor uitgezonden.

The Music Factory wil het Nederlandse equivalent van MTV worden: 24 uur per dag muziek en videoclips voor mensen van dertien tot dertig jaar oud. “Elke schooldag” praten Nederlandse 'veejays' de op de Nederlandse hitparade geörienteerde clips aan elkaar.

Net als TV 10 Gold is The Music Factory horizontaal geprogrammeerd om kijkers te binden en adverteerders te lokken. Hen wordt door commercieel directeur M. Haring bovendien “een optimaal doorkijk-effect bij doelgroepen” voorgehouden, doordat gekozen is voor “programma-onderbrekende reclameblokken”.