Gevoelige grutter

Het loopt zo'n vaart niet met de opkomst van de elektronische snelweg in de supermarkt. De ouderwetse folder is nog steeds hèt middel bij uitstek om de klantentrouw te verhogen, zo meldt de overkoepelende club van supermarktketens in Nederland, het CBL, geruststellend zijn leden. Het CBL heeft het onderzocht: de supermarkt kan vooral scoren door de klant in de winkel een hapje of drankje voor te schotelen of de kinderen een gratis schminkbeurt te geven. Ook populair bij de klant zijn 'aardige tips en menu-suggesties voor de klassieke vraag: wat eten we vandaag?' Kortom, de gemiddelde supermarkt-ondernemer hoeft zich niet al te grote zorgen te maken over de opkomst van airmiles. Een paar maanden geleden ging een rilling door het Nederlandse supermarktwezen toen marktleider Albert Heijn ging deelnemen aan een elektronisch spaarsysteem waarmee vliegreisjes bij elkaar kunnen worden gespaard. Inmiddels hebben 2,8 miljoen Nederlanders een blauw airmiles-kaartje met magneetstrip waarmee ze sparen bij Shell, ABN Amro, V&D en Albert Heijn. Edah en Coöp hebben razendsnel ook elektronische spaarkaarten ingevoerd, Unigro en Superunie hebben een kaart in voorbereiding. Het CBL heeft evenwel de populariteit van elektronische spaarsystemen niet specifiek onderzocht, maar rangschikt die onder 'langlopende spaaracties' en 'klantenkaart'. Rubrieken die relatief laag scoren. Als belangenvereniging moet je rekening houden met de gevoeligheden onder 'de klanten'.