Konrad, Rijnhout

De Vaalserberg, Witte de Withstraat 44/1, Rotterdam. T/m 7 mei. Do t/m zo 13-17u. T/m 29 april. Art Affairs, Wittenburgergracht 313, Amsterdam. Wo t/m za 13-18u. Prijzen ƒ950,- tot ƒ5000,-.

Mobiliteit en de gevolgen voor de stedelijke omgeving zijn het onderwerp van een installatie van de Oostenrijkse Aglaia Konrad (1960) bij De Vaalserberg in Rotterdam. De smalle verdieping waar dit kunstenaarsinitiatief is gevestigd, werd door twee wanden van lichtdoorlatend papier nog kleiner gemaakt. Op deze wanden zijn grote zwart-wit foto's afgedrukt. Aan de ene kant is te zien hoe reizigers zich door een smalle gang in de Japanse metro persen, aan de andere kant zijn foto's van vliegtuigen boven nachtelijke flatgebouwen afgedrukt. De videobeelden van een autorit onder duistere viaducten door, geven deze sobere installatie iets zeer beklemmends.

Menselijke activiteiten in een grote stad zijn ook het thema van de serie schilderijen Transit zones, die Sonia Rijnhout (1954) bij Art Affairs toont. Zo is voor Rijnhout, die werkt in de traditie van de abstract-geometrische kunst en het constructivisme, de bedrijvigheid in de Rotterdamse haven een inspiratiebron. Op haar doeken is de chaos van beelden teruggebracht tot evenwichtige composities met elkaar kruisende rechthoeken, balken en cirkels. De kleuren zijn gedempt: behalve zwart, wit en lichtblauw, overheersen okers. Soms herinneren de losse vormen vaag aan stoplichten, wielen of letters. Het gaat Rijnhout echter niet om hun symbolische betekenis, zij gebruikt deze elementen in de eerste plaats als beeldende middelen om de schoonheid en dynamiek van het stadsleven op te roepen.