Voorkeur; Film

SHALLOW GRAVE

Briljante deconstructie van een hechte vriendschap tussen twee mannen en een vrouw. Een koffer met geld is de splijtzwam; het niet mis te verstane geweld is acceptabel, omdat regisseur Danny Boyle en scenarist John Hodge aannemelijk maken dat er geen andere oplossing meer is. De hoofdpersonen vervallen op bloedstollende wijze van kwaad tot erger. Amsterdam, Cinerama; Den Haag, Asta 3; Eindhoven, Rembrandt; Enschede, Alhambra; Rotterdam, Lumière 4; Tilburg, Heuvelpoort; Utrecht, Catharijne; Zwolle, De Kroon.

LES SILENCES DU PALAIS

Prachtig verstild portret van een adellijk Tunesisch hof ten tijde van de strijd om de onafhankelijkheid. Regisseuse Tlatli concentreert zich op de vrouwen in de keuken en maakt hun dilemma's, zorgen en vooral hun zwijgzaamheid glashelder. Amsterdam, Cinecenter; Arnhem, Filmhuis; Den Haag, Haags Filmhuis; Nijmegen, Cinemariënburg.

TROIS COULEURS: ROUGE

Laatste film van Kieslowski's kleurentrilogie. Het mysterie is groot en spannend en de illusie dat Kieslowski het echte leven registreert meeslepend. Zodra hij het raadsel gaat onthullen, verliest de film kracht en slaat de ontnuchtering toe. Dat is gelukkig pas aan het slot. Amsterdam, Desmet; Utrecht, Springhaver.

VIVE L'AMOUR (Aiqing wansui)

In zijn tweede film observeert de Taiwanese regisseur Tsai Ming-liang ijzig de eenzaamheid van drie jonge inwoners van Taipei, die elkaar toevallig treffen in een leegstaand appartement. Bijna woordloze, moderne beelden, geluiden en gebaren op zoek naar een bedding of betekenis. Amsterdam, Rialto; Arnhem, Filmhuis; Nijmegen, Cinemariënburg, Maastricht, Lumière; Utrecht, 't Hoogt.

WHAT'S EATING GILBERT GRAPE?

Gevoelig portret van een typische white trash-familie op het Amerikaanse platteland. Dood en liefde doorkruisen doodgewone levens, die bijzonder worden door de liefdevolle aandacht die regisseur Lasse Hallström eraan wijdt en door een paar onvergelijkelijke rollen, met name die van Darlene Cates als de onvoorstelbaar dikke moeder. Amsterdam, The Movies.

LITTLE WOMEN

De verfilming van Louisa May Alcotts semi-autobiografische klassieker door Gillian Armstrong is zeer van deze tijd en ademt een subtiel feminisme. De zusjes March, die ten tijde van de Amerikaanse burgeroorlog opgroeien in het negentiende-eeuwse, hoogstaande New England van het transcendentalisme, waar men aan zelfverbetering werkt, worden met warmte en sympathie, maar ook redelijk objectief bekeken. Een sublieme mengeling van ironie en romantisch sentiment, vooral als er heren in het spel zijn. Amsterdam, Tuschinski 4; Den Haag, Metropole 4; Groningen, City; Rotterdam, Calypso; Utrecht, Catharijne.