Kwartaalwinst Ford naar 1,55 miljard dollar

ROTTERDAM, 20 APRIL. De Amerikaanse autofabrikant Ford heeft gisteren bekendgemaakt dat het over de eerste drie maanden van dit jaar een winst heeft behaald van 1,55 miljard dollar.

Dat is bijna 60 miljoen dollar meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar daarin zaten lasten verwerkt van in totaal 440 miljoen dollar die waren gemoeid met het afstoten van dochteronderneming First Nationwide Bank.

De gunstige winstcijfers komen op een moment dat Ford een van de grootste reorganisaties in zijn 92-jarige historie voorbereidt. Topman Alex Trotman is tot de conclusie gekomen dat de verschillende produkties van Ford elkaar dreigen te overlappen. Daarom wordt het ontwerp en de produktie van kleine auto's, zoals de Fiesta, Escort en Mondeo, grotendeels overgelaten aan Europa. Anderzijds is het ook mogelijk dat de opvolger van de Scorpio wordt ontwikkeld in het Vehicles Production Center in de VS, maar in Keulen in Duitsland wordt gebouwd. Door de produktie wereldwijd beter in elkaar te schuiven en op elkaar af stemmen denkt Ford zijn resultaten de komende jaren aanzienlijk te kunnen verbeteren.

Wel maakte Trotman bekend dat de ontwikkelingskosten van nieuwe auto's niet te veel uit de hand mogen lopen. Wat dat betreft was de zes miljard dollar die Ford heeft moeten steken in de ontwikkeling van de populaire Mondeo volgens Trotman een te hoge prijs.

In volume begint Ford op Amerika's grootste autoproducent General Motors in te lopen. Ford produceerde het afgelopen jaar 6,6 miljoen auto's tegenover GM 8,3 miljoen. Maar vooral ten opzichte van zijn grote concurrenten in de VS kampt Ford met een kwaliteitsimago. Het gezaghebbende onderzoeksbureau voor de autoindustrie J.D. Power constateerde afgelopen januari dat de consument de kwaliteit van een Ford lager waardeert dan het gemiddelde. Zelfs in het luxe-segment, waar Ford de Lincoln maar ook Jaguars in de strijd werpt, moet Ford het in de onderzoeken afleggen tegen Toyota (Lexus), Nissan (Infiniti) en General Motors (Saturn)

Niettemin waren de auto-activiteiten van Ford in het eerste kwartaal goed voor een winst van 825 miljoen dollar. Maar ook de financiële tak van het concern draaide voortreffelijk. Bij de Financial Services Group kwam een kwartaalwinst uit de bus van 409 miljoen dollar na een verlies van 69 miljoen dollar in de eerste drie maanden van vorig jaar.

In Europa boekte Ford met zijn auto's ook veel meer winst. Hier ging het resultaat van 53 miljoen naar 165 miljoen dollar. Trotman toonde zich ondanks de enorme veranderingen waar zijn concern de komende tijd voor staat tevreden. “Het was weer een sterk kwartaal”, liet hij weten.

Een van de oorzaken van de opleving is volgens hem dat de investering in nieuwe produkten zijn vruchten bij Ford begint af te werpen. Het aandeel op de Amerikaanse markt voor personen- en vrachtwagens bedroeg 26,6 procent, het hoogste percentage sinds 1978, aldus Trotman. Ford boekte een kwartaalomzet van 34,8 miljard dollar tegen 30,4 miljard dollar in de overeenkomstige periode van 1994.

Tegelijk met de kwartaalcijfers maakte Ford Engeland bekend dat het 200 miljoen pond sterling (490 miljoen) investeert in de uitbreiding van de produktie van dieselmotoren. In de vestiging in Dagenham (Essex) zullen tegen de eeuwwisseling jaarlijks 300.000 dieselmotoren worden geproduceerd. De afgelopen vijf jaar investeerde Ford in Dagenham ook al 200 miljoen pond in dieselmotoren.