Italiaanse brillenmagnaat koopt US Shoe

ROME, 19 APRIL. De Italiaanse brillenfabrikant Luxottica heeft voor 1,4 miljard dollar het Amerikaanse bedrijf US Shoe overgenomen, dat een van de grootste ketens van opticiëns in de Verenigde Staten controleert. Dit is de op één na grootste overname die ooit door een Italiaans bedrijf in de Verenigde Staten is uitgevoerd.

Het familiebedrijf Luxottica is vrijwel uitsluitend geïnteresseerd in de opticiënketen Lenscrafters, een dochter van US Shoe. Deze heeft ongeveer zeshonderd filialen. Een groot deel van de brillen die hier werden verkocht, kwam uit het Verre Oosten. Nu wil Luxottica deze keten van brillen gaan voorzien. Het Italiaanse bedrijf heeft nu een omzet van tegen de tweehonderd miljoen dollar in de Verenigde Staten. Het streven is om in een paar jaar de omzet te verdubbelen. De als niet strategisch beschouwde onderdelen van de Amerikaanse onderneming zullen worden verkocht. Er is al een principe-akkoord voor de verkoop van de keten van schoenenwinkels aan het bedrijf Nine West, voor ongeveer zeshonderd miljoen dollar. Luxottica zal ook proberen een koper te vinden voor de keten van kledingwinkels. De waarde daarvan wordt geschat op ongeveer vijftig miljoen dollar. Luxottica is een van de grootste brillenfabrikanten ter wereld. Het bedrijf had vorig jaar een omzet van 812 miljard lire, nu tegen de achthonderd miljoen gulden. De winst bedroeg vorig jaar 125 miljard lire, ongeveer 120 miljoen gulden. Het Italiaanse bedrijf heeft bij het bod op US Shoe steun gekregen van de gerenommeerde banken Crédit Suisse en First Boston. Volgens het Amerikaanse onderzoeksinstituut Securities Data Corporation past de overname van US Shoes in een trend van groeiende activiteit van buitenlandse bedrijven in de Verenigde Staten, aantrekkelijk geworden door de lage dollar. Slechts één keer eerder heeft een Italiaans bedrijf een grotere overname uitgevoerd in de VS. Dat was eind jaren tachtig, toen het chemische bedrijf Montedison het plasticbedrijf Himont kocht voor ongeveer 1,5 miljard dollar.Leonardo Del Vecchio, de president-eigenaar van Luxottica, is de afgelopen maanden ook in het nieuws gekomen door de overname van onderdelen van de SME, een staatsbedrijf in de voedselsector. Del Vecchio heeft hierbij samengewerkt met Luciano Benetton, de president van het gelijknamige kledingbedrijf.