Autohandel bindt strijd aan met Brussel

ROTTERDAM, 19 APRIL. Een internationaal comité onder aanvoering van de Venlose autohandelaar R. van de Ven, gaat de strijd aan tegen de Europese regelgeving. Het comité wil af van het huidige verkoopsysteem van auto's, waarbij dealers exclusief zijn gebonden aan bepaalde merken.

In de praktijk betekent deze regelgeving dat een autodealer is gebonden aan de verkoop van slechts één automerk. Een woordvoerster van de Venlose autohandelaar verklaart dat het committee of European car dealers is opgericht om invloed uit te kunnen oefenen op de Europese regelgeving. “Wij willen dat een dealer verschillende merken onder één dak mag verkopen. Nu kan dat alleen als daar een speciale directie voor is opgericht. Juridisch ligt dat ingewikkeld”, aldus de woordvoerster.

Uit een peiling, uitgevoerd door het comité, onder 119 auto-dealers uit België, Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië en Nederland bleek dat gemiddeld 52 procent graag verschillende automerken zou willen verkopen. 36 procent was tegen, 12 procent wist het niet. De cijfers in Nederland komen ongeveer met deze percentages overeen. Een vrijere markt kan mogelijk een einde maken aan de prijsverschillen in Europa. Het zou volgens het comité kunnen leiden tot een verlaging van de autoprijzen.

Het comité wordt gesteund door de BEUC, een overkoepelende organisatie van Europese consumentenorganisaties. De directeur van de BEUC, Jim Murray, verklaarde gisteren in Brussel dat het in het voordeel is van consumenten als verschillende merken verkrijgbaar zijn op één locatie. Dat maakt het consumenten mogelijk om merken te kunnen vergelijken en te beoordelen.

De Rotterdamse Opel-dealer Eef en Huub staat positief tegenover de gedachte van het comité. “Op zich is het geen slechte zaak dat een dealer de mogelijkheid krijgt om extra merken aan te bieden. Ook al zal dat bij de importeurs lastig liggen.” Hij verwacht dat de importeurs gekant zullen zijn tegen een extra merk in de show-room. “Als een dealer de aandacht op één merk richt, dan ben je alleen in de markt voor dat ene merk. Een dealer verkoopt dan alleen dat merk. Maar, ik redeneer nu puur vanuit de gedachte van de importeur.”

De algemeen-directeur, J. van Gorp, van de Opel-dealer verwacht dat een extra merk een groter marktaandeel tot gevolg kan hebben. “Stel dat wij voor Opel een marktaandeel van 15 procent hebben. Nemen wij bijvoorbeeld Ford erbij, dan krijgen wij 10 procent marktaandeel erbij. In totaal krijgen wij dan een marktaandeel van 25 procent.”

Volgens van Gorp wordt het voor een autodealer steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Een dealer kan volgens hem twee dingen doen. “Of je vergroot het gebied waarin je actief bent door je klantenkring proberen te verkopen, waardoor andere dealers waarschijnlijk verdwijnen, of je verkoopt verschillende merken. Vooral dealers die te weinig draagkracht hebben, die te weinig auto's verkopen, zijn gedwongen om er iets bij te doen”, aldus Van Gorp.

De bedrijfsleider van een Audi-dealer uit Bergschenhoek kan zich op zichzelf wel vinden in de ideeën van het comité. Jaarlijks verkoopt de dealer ongeveer 200 nieuwe Audi's. “Het is een goed streven, alleen voor ons is het niks. Ik kan me voorstellen dat het auto-dealers met een merk dat slecht in de markt ligt, graag een ander merk willen verkopen. Wij zitten daar niet om te springen”, aldus de bedrijfsleider.

Hij zegt tevreden te zijn met de auto's die zijn bedrijf op dit moment aanbiedt en ziet geen reden om nog een ander merk op de markt te brengen. “Wij hebben een goed merk, dat goed op de markt ligt.”

Een Mazda-dealer uit Beverwijk laat dezelfde geluiden horen. De noodzaak van nog meer automerken, is volgens een woordvoerder niet aan de orde. “Voor ons hoeft het niet. Wij hebben een amazing product”, verwijst hij naar de reclame van de Japanse autofabrikant. Het initiatief van het comité noemt hij “een storm in een glas water”. Volgens de Beverwijkse dealer gaat het vaak meer om de aangeboden service, dan om een extra merk. “Als de service goed is, dan heb je geen extra merk nodig. Ons produkt heeft kwaliteit. Van een ander weet je het maar nooit”, meent de Mazda-dealer.