Industrie rond proces-Simpson bloeit

NEW YORK, 15 APRIL. Op de kinderafdeling van een ziekenhuis in Brooklyn staat de televisie keihard aan. Baby's die net van de intensive care-afdeling zijn overgeplaatst om verder aan te sterken, kunnen niet slapen. De verpleegsters hebben kennelijk niets beters te doen dan het proces tegen football-ster O.J. Simpson te volgen.

O.J. Simpson is de nieuwe rage. De O.J. Simpson-industrie is intussen ook nieuws geworden vanwege de enorm omzet. Als de omroepen CBS, ABC en NBC hun kosten in verband met uitzending van de zaak-Simpson willen terugbrengen is dat voor de Wall Street Journal net zo belangrijk als het bepalen van nieuwe quota voor de Japanse invoer van auto's in Europa of het aankondigen van strengere Amerikaanse handelssancties tegen Iran.

Het proces en alles daar omheen heeft een industrie gecreëerd die volgens schattingen 200 miljoen dollar bedraagt. Daarnaast blijkt het koopgedrag van de Amerikaan sterk te worden beïnvloed. Simpsons advocatenteam kost 20.000 dollar per dag, de belastingbetalers moeten 7 miljoen dollar voor het proces neertellen.

Dan zijn er de memorabilia, zoals een bronzen beeld van de voormalige football-ster dat 3.395 dollar kost. Daar zijn er al zo'n 1200 van verkocht dus dat tikt aan. Een man uit Chicago heeft de meubels en parafernalia gekocht uit de hotelkamer waar Simpson in de nacht na de moord verbleef. Hij zegt al een bod van 300.000 dollar te hebben gehad. Voor de rechtszaal in Los Angeles staan de souvenirverkopers goede zaken te doen.

CBS en NBC hebben net als CNN permanent cameraploegen nabij de rechtszaal. Dat kost hun 20.000 tot 30.000 dollar per dag. Daarnaast zijn er nog tientallen schrijvende journalisten die het proces moeten volgen. Volgens sommige schattingen zijn er voor het proces alleen al 150 in de stad. CNN heeft het meeste profijt van de OJ-gekte. De kijkcijfers zijn op piekuren zes keer zo hoog als normaal. Dat gaat gepaard met hogere advertentietarieven aan het eind van de middag en de de vroege avond.

De roddelbladen, zoals de Star en de National Enquirer, hebben sinds de hoorzittingen begonnen, te maken met een lagere oplage. Zij scoorden hoog in het najaar, toen ze met exclusieve onthullingen konden komen. Al Cowlings, de vriend van O.J. die hem in de Bronco rondreed, opende een telefoonlijn die bellers de gelegenheid gaf zijn visie op het proces te horen. Cowlings verdiende daaraan 300.000 dollar in de eerste dertig dagen.

Simpson zelf schreef een boek, I want to tell you, waarvan al 600.000 leesexemplaren zijn verkocht en ook nog eens 250.000 audio-versies. De omzet uit beide kan oplopen tot 13 tot 14 miljoen dollar. De wijk Brentwood, waar Simpson woonde, kent een toeristische opleving zoals het nog nooit heeft gezien. Souvenir- en limonadeverkopers doen er goede zaken. Ook het Brentwoodse restaurant Mezzaluna, waar Ronald Goldman werkte en Nicole Brown Simpson haar laatste maaltijd rigatoni genoot, heeft de klandizie zien stijgen. Voorheen was het door de week 's avonds meestal stil maar sinds een maand of tien staan er elke dag rijen wachtenden.

Het proces heeft mogelijk op een andere manier juist een remmende invloed op de economische groei in de VS. De eerste maanden van dit jaar stagneerde de aankoop van de duurdere consumentengoederen zoals wasmachines en auto's. Sommige analisten schrijven dit toe aan het feit dat veel mensen voor de televisie blijven zitten en geen tijd hebben om te winkelen. Hetzelfde verschijnsel was zichtbaar tijdens de Golfoorlog, toen de Amerikanen geen minuut de beelden wilden missen van operatie Desert Storm.