Peter Kantelberg

Galerie Oele, Lijnbaansgracht 314, Amsterdam. Tot 3 mei. Di t/m za 13-18u. 1e zo v/d maand 14-17 uur. Prijzen: schilderijen op papier ƒ 2100,- op doek van ƒ 3200,- tot ƒ 3700,-.

Peter Kantelberg (1947) behoorde destijds tot de vaste stal van de Amsterdamse galerie The Living Room. Enkele jaren geleden hield deze geruchtmakende galerie op te bestaan. Nadat hij zich een aantal jaren heeft teruggetrokken, toont Kantelberg nu bij galerie Oele werken uit het afgelopen jaar, een verrassende serie portretten, geschilderd in olieverf en bijenwas op papier en op doek.

De schilderijen zijn sterk van vorm, en ademen een atmosfeer van verstilling en van melancholie. Kantelberg bereikt een prachtig evenwicht tussen zuivere, abstracte schilderkunst en figuratie. De portretten zijn opgebouwd uit grote vlakken in contrasten van licht en schaduw. Een gele vlek op een voorhoofd is de weerkaatsing van lamplicht, een horizontale baan over de volle breedte van het blad is de arm waarop de afgebeelde man het hoofd laat rusten. Met enkele losse, trefzekere zwarte penseelstreken zijn de contouren van het gezicht aangegeven, of de ruggegraat en slanke nek van een meisje dat op de rug is afgebeeld. De gezichten zijn binnen een donker kader geplaatst, als in een venster.

De bijenwas houdt de verf transparant. Dit is het bijzondere aan deze schilderijen: de schildering is doorzichtig en vlak, zonder diepte, en toch is het beeld sterk en aanwezig. Vooral in de tekeningen. In de schilderijen mis ik helderheid, het verfgebruik is wat modderig; de doeken ontberen de vanzelfsprekendheid van de tekeningen. Kantelberg ontpopt zich hier als een expressionist van het zuiverste water, al blijven in zijn werk de emoties ingetogen, onder de oppervlakte. De afgebeelde personen, meest mannen, zijn in gedachten verzonken, ze broeden op iets. Het mooist is het beeld van de man met de kin leunend op zijn arm. De arm deelt de compositie horizontaal scherp in tweeën, en er is een verticale tweedeling doordat de man, een donker vlak, tegen de zijkant van het raamkozijn staat aangedrukt, daarnaast een licht gedeelte vrijlatend. Juist de ingetogenheid maakt deze portetten intrigerend.