OVERIGE CONSUMENTENPRODUKTEN; Rijp en groen presteren goed

Een verzameling rijp en groen, de sector Overige Consumentenprodukten. Ze bestaat uit amusementsbedrijf PolyGram, Philips Media (kabelbelangen, uitgeverij van CDi-titels, autonavigatiesystemen) en Domestic Appliances and Personal Care, dat kleine huishoudelijke artikelen en apparaten voor persoonlijke verzorging maakt.

PolyGram vormt met 8,6 miljard gulden omzet het grootste deel van de sector, maar kan nauwelijks het hart ervan worden genoemd. Daarvoor vaart het amusementsbedrijf een te onafhankelijke koers. Topman Lévy maakt weliswaar deel uit van Philips' Groepsraad, maar kan het zich permitteren met enig dedain over initiatieven uit Eindhoven, zoals DCC, te spreken. Een reeks van meer dan tien jaar onafgebroken winstgroei geeft hem bij voorbaat gelijk.

PolyGram wordt gerekend tot de drie grootste platenmaatschappijen ter wereld en blaast een stevige partij mee in de muziekuitgeverij. Daarnaast ontplooit het bedrijf in toenemende mate activiteiten in de film- en tv-wereld, waar het zowel produkties laat maken als rechten van andermans werk opkoopt en exploiteert. Het filmbedrijf is vooralsnog weinig succesvol, op een enkele kaskraker als 'Four weddings and a funeral' na.

Voor Philips is PolyGram, hoe zelfstandig de dochter ook optreedt, van groot belang. Om nieuwe hardware, zoals DCC- of CDi-spelers, ingang te doen vinden bij een groot publiek, is het noodzakelijke een partner te hebben die bereid is aantrekkelijke titels op het nieuwe medium uit te brengen.

Wat PolyGram voor Philips betekent als leverancier van films en muziek, moet Philips Media worden voor andere vormen van diensten of amusement. Met vorig jaar honderd nieuwe titels is Media inmiddels een van de grootste CDi-uitgeverijen ter wereld. In Media heeft Philips ook de belangen ondergebracht die het de laatste jaren opkoopt in kabelnetten.

De filosofie hierachter is eenvoudig. Het elektronicaconcern ziet omvang en capaciteit van computer- en telecommunicatienetwerken telkens toenemen, hetgeen steeds meer mensen in staat stelt amusement of diensten op afroep in huis te halen. Wie de juiste software bezit of de distributiekanalen beheerst, zal daarvan kunnen profiteren, ongeacht de zegevierende technologie.

Philips-topman Jan Timmer, ooit baas bij PolyGram, is ervan overtuigd dat zijn concern het in toenemende mate zal moeten hebben van activiteiten in nieuwe media, waarbij de software een dominante rol speelt. Hoeveel Philips in Media investeert is een goed bewaard geheim. Dat er meer geld ingaat dan er uitkomt niet. En hoewel de investeringsbereidheid bij Philips groot is, gelooft men in Eindhoven niet dat snel genoeg een acceptabele positie kan worden bereikt. Het zoeken is dan ook al enige tijd naar een groot bedrijf om mee samen te werken of over te nemen. De risico's daarbij mogen overigens niet worden uitgevlakt. Philips verspeelde al honderden miljoenen aan videoverhuurketen Super Club en mediaconcern Whittle Communications.

Dichterbij de belevingssfeer van de doorsnee-consument staat Domestic Appliances and Personale Care, kortweg DAP. DAP is fabrikant van onder meer broodroosters, zonnebanken, messeslijpers, föhns, kookplaten, snelkokers en scheerapparaten. Minder pretentieus, maar daarom niet onbelangrijk; de uitvinder van de Philishave is nog steeds leider op de wereldmarkt voor scheerapparaten en wist er sinds 1939 300 miljoen te slijten.

Hoewel de innovaties binnen DAP niet wereldschokkend zijn, kan met een kien marketingbeleid en goede allocatie van produktiefaciliteiten een prima resultat worden bereikt. De huishoudelijke apparaten die Philips vorig jaar liet stylen door de Italiaanse vormgever Alessi bleken, ondanks een gepeperde prijs, niet aan te slepen. In Latijns Amerika en het Verre Oosten doet DAP goede zaken.

Hoewel DAP, net als Consumentenelektronica, kampt met aanzienlijke concurrentiedruk en prijsdaling, kon het zijn marktaandeel in Europa vergroten en de Verenigde Staten behouden. Ook de marges bleven op niveau.