Korylis voor Pasen als den voor Kerst

AMSTERDAM, 14 APRIL. “Nee, helemaal geen een meer. Allemaal op, weg, niets.” De bloemist in de Amsterdamse Rivierenbuurt gaf de jonge moeder en haar zoontje twee dagen geleden al geen hoop meer. “Ik denk niet dat u nog ergens in de stad korylistakken zult vinden.”

De korylis (“gewoon een kronkelwilg”, volgens de bloemist) is voor Pasen geworden wat de den is voor Kerst. Geen rijtjeshuis lijkt zich te kunnen onttrekken aan de kronkeltak waaraan eieren, echt of plastic, en deegfiguurtjes worden gehangen. J. de Haan van bloemenwinkel Jolina in Amsterdam claimt het auteursrecht op de 'paasboom'. Zij had hem “twintig jaar geleden” al in de etalage staan. Toen kon je er nog een prijs voor maken, zegt ze weemoedig, nu staan de takken bij wijze van spreken op elke straathoek voor een paar gulden te koop.

Niet op elke straathoek, want de bloemist op de hoek van de Kalverstraat en het Spui moet er niks van hebben. “Diep en diep truttig.” Zijn gekoelde stal puilt uit van de gele bloemen: ranonkels, gerbera's, rozen, tulpen en natuurlijk narcissen. Want geel is lente en lente is Pasen.

In de bloemenbranche, zegt R. Baars, is Pasen “toch weer een piekje”. Baars is bedrijfsadviseur voor de Vereniging Bloemist-Winkeliers en heeft in die hoedanigheid traditionele 'bloemenpiekjes' als Kerst en Moederdag zien aftoppen, en daar nieuwe 'piekjes' voor in de plaats zien komen: Valentijnsdag en Pasen. “Het is een algemeen lentegevoel dat wordt vertaald in het bloemenwerk rond Pasen.”

Het weekblad Margriet is de kronkeltak al voorbij, zegt redactrice A. Ditzel. Het is toch een beetje Blokker-niveau, zoiets als het houten kerst-driehoekje met lampjes erop, en je wilt je lezers telkens weer iets nieuws voorschotelen. Wat het nieuwe is? “Naturel.” De Margriet presenteert haar lezers een “zelfmaakboek vol woonideeën voor Pasen”. Gevlochten biezen mandjes, figuren van brooddeeg, ingewikkeld bewerkte eieren. Uit de omslag van Albert Heijns receptenblad kunnen “vier vrolijke eierdopjes” worden gevouwen.

Pasen is in de loop der tijd geevolueerd van een ochtendje eieren schilderen en verstoppen naar een knutsel- en versierdag die het hele huis raakt. Na de absolute tophit van 1995, de gespikkelde plastic kievitseitjes, is raffia het meest verkochte artikel in groothandel Victory in Aalsmeer. Het zal niet lang meer duren, voorspelt Flair-redactrice A. van Gastel, “voordat Pasen net zo'n sfeer-feest wordt als Kerstmis”.

Net als Kerstmis is Pasen een mengeling van christelijk-religieuze en heidense gewoonten en voornamelijk een uit de hand gelopen eetfeest. Het avondmaal beheerst van oudsher de kerstdagen, het ontbijt Pasen. En omdat ontbijt maar een beperkt assortiment kent, heeft vooral de middenstand de Paasbrunch omhelsd - “een echte trend”, aldus de Stichting Voorlichting Brood, die dezer dagen de handen vol heeft aan informatie over Paas-stoeten, mikken, broodhaantjes en eiermannetjes. Zichzelf respecterende hotels hebben voor zondag en, soms, maandag de tafel geel gekleurd voor de brunchgasten. Zelfs het 'Chinese' Motel Breukelen is niet aan de korylistak ontsnapt.