Het Hollywood-netwerk

Vanity Fair. April 1995. Special Hollywod Issue. Prijs ƒ 12,25

“Men kan met recht beweren dat film de artistieke uiting bij uitstek is waarin Amerika altijd de wereld heeft geleid en waarschijnlijk altijd zal leiden.” Zo rechtvaardigt de redactie van Vanity Fair het eerste themanummer uit de geschiedenis van dit Amerikaanse tijdschrift. Het gaat over Hollywood, ter ere van het honderdjarig bestaan van de film.

Het Hollywoodnummer van Vanity Fair bestaat uit een mooie afwisseling van foto's van Annie Leibovitz en Herb Ritts, die een ongelooflijk aantal Hollywoodsterren (Harrison Ford, Denzel Washington, Brad Pitt, Jack Nicholson en vele, vele anderen) voor de camera hebben gekregen, en lange artikelen, een genre waarin Vanity Fair een reputatie heeft hoog te houden. Deze artikelen gaan niet zozeer over films zelf als wel over alles eromheen: de producers, de studio's, de kilometerslange Sunset Boulevard die dwars door Hollywood loopt, de huizen van filmsterren en vooral geld, veel geld.

Het zou een mooie opdracht aan politicologiestudenten zijn om op basis van het Vanity Fair-themanummer te bepalen wie de meeste macht heeft in Hollywood. In de verschillende artikelen komen veel dezelfde namen voor en de studenten zouden een netwerk kunnen maken van de machtigen in Hollywood. Wie kent wie, wie werkt met wie samen en wie werken elkaar tegen?

Vermoedelijk zullen ze tot de conclusie komen dat op het ogenblik David Geffen en Mike Ovitz zich midden in het net bevinden en de machtigsten zijn. Zij worden in ieder geval het vaakst genoemd in Vanity Fair.

David Geffen, die een fortuin verdiende met zijn Geffen Records en de verkoop van zijn aandeel van de filmmaatschappij MCA aan het Japanse Matsushita, speelt een hoofdrol in het artikel over het opzetten van DreamWorks, een nieuwe studio waarbij ook Steven Spielberg is betrokken. Grote tegenspeler daarbij is Mike Ovitz, de invloedrijke eigenaar van Creative Artists Agency dat de belangen van vele beroemde filmsterren behartigt. Ook in het stuk over kunstkopend Hollywood zijn Geffen en Ovitz elkaars tegenspelers. Ze zijn de belangrijkste verzamelaars van moderne kunst in Hollywood en proberen elkaar te overtreffen in het verwerven van belangrijke adviseurschappen in de museumwereld van Los Angeles.