Bod op Chrysler wekt twijfels

ROTTERDAM, 14 APRIL. Financiële analisten en deskundigen uit de autoindustrie koesteren sterke twijfel aan de kans van slagen van de Amerikaanse zakenman Kirk Kerkorian met zijn miljardenbod op Chrysler, de op twee na grootste autoproducent van de Verenigde Staten.

Vooral wordt betwijfeld of Kerkorian, die gesteund wordt door oud-Chrysler-topman Lee Iacocca, voldoende sterke partners kan vinden bij zijn poging om Chrysler over te nemen. In de Amerikaanse staat Delaware zijn intussen al enkele tientallen processen aangespannen die moeten verhinderen dat Chrysler op het bod van Kerkorian ingaat zonder over een hogere prijs te onderhandelen.

Op Wall Street kwam de toenemende twijfel over het onvriendelijke overnamebod gisteren tot uiting in een lichte koersdaling voor de aandelen Chysler. De koers zakte per saldo 75 dollarcent op 48 dollar. Woensdag, de dag waarop het bod bekend werd gemaakt, maakte de notering een sprong omhoog van 10 dollar.

De top van Chrysler heeft het bod van 22,8 miljard dollar (55 dollar per aandeel) woensdag al van de hand gewezen. “Het concern is niet te koop”, liet de raad van bestuur weten. “Wij willen Chrysler niet in de waagschaal stellen”, verkondigde bestuursvoorzitter Robert J. Eaton in een verklaring. Het voornaamste bezwaar van Chrysler tegen Kerkorians vijandige bod is dat de zakenman de overneming goeddeels wil financieren met de miljarden die Chrysler als reserve voor slechtere tijden heeft opgebouwd. “We hebben hard gewerkt om de financiële positie te verbeteren, de waarde voor de aandeelhouders te vergroten en het vertrouwen te winnen van klanten, werknemers, dealers en leveranciers. Dat proces willen we niet omkeren”, aldus Eaton.

Kerkorian zit Chrysler al langer op de hielen. Hij vindt dat de directie met haar beleid niet het maximum voor de aandeelhouders eruit haalt. In november vorig jaar verlangde hij maatregelen om de beurskoers op te krikken.

Kerkorian, die al circa 10 procent van de aandelen Chrysler bezit, streek de autofabrikant flink tegen de haren in toen hij enkele maanden geleden liet doorschemeren van zijn belang af te willen omdat het hem te weinig zou opleveren. Dat zorgde voor flinke onrust onder de andere aandeelhouders van Chrysler, die vreesden dat de verkoop van dat belang een daling van de aandelenkoers tot gevolg zou hebben.

Het belang van de zakenman in de autoproducent bedraagt bijna 10 procent. Om te voorkomen dat hij het voor het zeggen zou krijgen, nam Chrysler maatregelen. Bepaald werd toen dat Chrysler aan voorkeur-aandeelhouders het recht kon geven om voor de helft van de prijs hun belang ook uit te breiden tot 10 procent. Kerkorian stapte toen naar de beursautoriteiten om te proberen zijn belang te vergroten tot 15 procent, maar dat lukte hem niet.

De winst van Chrysler is in het eerste kwartaal van dit jaar aanzienlijk minder goed uitgevallen dan in het eerste kwartaal van 1994. De netto winst zakte van het record van 938 miljoen dollar tot 592 miljoen dollar. Het resultaat is ook lager dan de meeste analisten hadden voorzien.

De winstdaling in de eerste drie maanden is onder meer het gevolg van een voorziening van 115 miljoen dollar. Chrysler zette dat bedrag opzij in verband met de verwachte kosten voor de reparatie aan het slot van de achterklep van zijn minivans. De autofabrikant zegt verder dat de winstdaling ook is verooraakt door verloren produktie en kosten als gevolg van modelwijzigingen. Ook hogere materiaalkosten en een vermindering van de verkoop in Mexico beïnvloedden het resultaat negatief. (AP)