Voorkeur; Film

BULLETS OVER BROADWAY

Uitstekend uitgevoerde en geraffineerd geschreven stijloefening van Woody Allen, waarin hij acteurs te kijk zet als egocentrische monsters met de generositeit van een peuter. In Amsterdam, Uitkijk en Alfa; Hilversum, City4; Utrecht, Movies; Wageningen, Molenstraat.

CARO DIARIO

In autobiografisch drieluik met de structuur van een dagboek vertelt regisseur-hoofdrolspeler Nanni Moretti van zijn omzwervingen: op de brommer door Romeinse buitenwijken, op zoek naar een rustig plekje op een van de Eolische eilanden en van de ene naar de andere dokter om te genezen van een kwaadaardige jeuk. Geestig en vooral filmisch interessant zelfportret van een Italiaanse ex-activist. Maastricht, Lumière.

EENMAAL GESLAGEN, NOOIT MEER BEWOGEN

Fraai, helder maar toch mysterieus portret van een volslagen idiote familie, waarvan de leden elkaars gevangene zijn. Een indringster verstorrt het evenwicht met rampzalige gevolgen. Lulligheid en lichtelijk uit het lood hangend spelk in de beste Hollandse tradtitie. Utrecht, Hoogt; Leeuwarden, Harmonie.

DE OOGST VAN DE STILTE

Oogstrelende, impressionistische documentaire van Eline Flipse over vijf Chinese componisten, uitgewaaierd over de wereld, na de verstikkende periode van de Culturele Revolutie. Beethovens Vijfde bracht een schok teweeg in hun hermetisch gesloten bestaan. Nijmegen, Cinemariënburg; Amsterdam, Movies; Leiden, Kijkhuis.

101 DALMATIERS

Uit 1961 stamt dit legendarische animatieverhaal uit de studio's van Walt Disney en nog altijd is het onweerstaanbaar: met Cruella de Vil (met des tem van Tonny Huurdeman!), geen heks maar een femme fatale die een jas van gestippeld Dalmatër-bont wil, met een ongeruste vader- en moederhond en met negenennegentig jonge hondjes die allemaal een eigen uiterlijk en karakter lijken te hebben. Paul Haenen sprak de militaire poes in. En goed. In 81 theaters.

L'AMERICA

Portret van de desperate toestand van het postcommunistische Albanië, bezien door de ogen van schimmige Italiaanse entrepreneurs, trekt vergelijking met het naoorlogse Italië. In intelligente politieke parabel speelt regisseur Gianni Amelio enkele melodramatische en quasi-documentaire troefkaarten van het neorealisme handig uit. Amsterdam, Cinecenter en Rialto; Utrecht, Hoogt; Rotterdam, Lantaren/Venster; Den Haag, Filmhuis; Grongingen, Liga 68, Nijmegen, Cinemariënburg; Eindhoven, Plaza Futura.

HEAVENLY CREATURES

Horrorspecialist Peter Jackson buigt zich op bijna lichtvoetige toon en vol zwarte humor over de gruwelijke moord, die in het repressieve Nieuw Zeeland van de jaren vijftig door twee hartsvriendinnen op de nietsvermoedende moeder van één van hen werd gepleegd. In plaats van het vleesgeworden kwaad worden uitbundige, enigszins hysterische maar begaafde meisjes getoond, die op een ongelooflijke manier ontsporen en tegelijk lachwekkend en sympathiek, ontroerend en angstaanjagend zijn. Amsterdam, Movies en Peppe Nappa; Leeuwarden, Club 4; Maastricht, Cine K; Utrecht, Springhaver.

THE KINGDOM

(Riget). Vier achter elkaar geplakte afleveringen van een tussen ziekenhuissoap, griezelfilm en 'reality tv' laverende, brutale en vernieuwende Deense televisieserie van Lars von Trier. Het spookt in Kopenhaags hospitaal, ook om de arrogantie van de medici te straffen. Videomateriaal werkt minder goed op groot scherm dan op tv. Amsterdam, Desmet.

KINDERSPIELE

Mooi, suggestief portret van een na-oorlogs kinderleven, waarin een fatale wending plaats heeft. Regisseur Wolfgang Becker slaagt erin, zonder dat als zodanig te tonen, zijn film tevens over het wederopbouw-Duitsland te laten gaan. Hij roept op raadselachtige wijze een dreigende sfeer op en toont subtiel aan hoe angstaanjagend het gewone, alledaagse leven kan zijn. Alkmaar, Provadja.

THE LION KING

Door Roger Allers en Rob Minkoff geregisseerde Disney-neoklassieker vertelt een oorspronkelijk maar niet onbekend verhaal over volwassen worden in de dierenwereld. Het welpje Simba, door toedoen van zijn verdorven oom Scar ten onrechte vol schuldgevoel over de dood van zijn vader, kiest voor vrijwillige ballingschap, maar laat zich, eenmaal volwassen, toch overhalen naar zijn rijk terug te keren. Afrikaans welig gras en tropische wildernis ogen naief-poëtisch, terwijl zijdelings een ecologische boodschap geventileerd wordt. In 34 theaters (NL versie) en in 13 theaters (VS versie).

ONCE WERE WARRIORS

Geassimileerde Maori's in Nieuw-Zeelandse betonwijk horen bij blanke noch eigen cultuur en vertalen ongenoegen in alcoholisme en mishandeling van vrouwen en kinderen. Attractiviteit van gewelddadigheid en tederheid van Lee Tamahori's debuutfilm stemmen ongemakkelijk. Amsterdam, Kriterion; Rotterdam, Lantaren/Venster 1; Nijmegen, Cinemariënburg 3; Utrecht, Springhaver 1; Wageningen, Molenstraat.

QUIZ SHOW

Wervelende en meeslepende reconstructie van Robert Redford van fraude bij een televisiequiz in de jaren vijftig in Amerika. Volgens de regisseur was dit schandaal, dat de betrouwbaarheid van zelfs de onaantastbare televisie op losse schroeven zette, het eerste teken van het verlies van onschuld en van de teloorgang van de American dream. Misschien - Redford toont in elk geval hoe groot en nationaal het drama was. Utrecht, Springhaver; Amsterdam, Movies; Studio D, Delft.

THE REMAINS OF THE DAY

Met flair en zwier en gesteund door de meer dan voortreffelijk spelende Anthony Hopkins en Emma Thompson verfilmde James Ivory Kazhuo Ishiguro's roman 'The Remains of de Day': over een butler die zich in de jaren dertig zo volmaakt als butler heeft opgesteld dat hij in 1958 nog steeds niet weet hoe hij moet leven. Provadja, Alkmaar.

LES SILENCES DU PALAIS

Prachtig verstild portret van een adellijk Tunesisch hof ten tijde van de strijd om de onafhankelijkheid. Regisseuse Tlatli concentreert zich op de vrouwen in de keuken en maakt hun dilemma's, zorgen en vooral hun zwijgzaamheid glashelder. Arnhem, Filmhuis; Nijmegen, Cinemariënburg.

VIVE L'AMOUR (Aiqing wansui)

In zijn tweede film observeert de Taiwanese regisseur Tsai Ming-liang ijzig de eenzaamheid van drie jonge inwoners van Taipei, die elkaar toevallig treffen in een leegstaand appartement. Bijna woordloze, moderne beelden, geluiden en gebaren op zoek naar een bedding of betekenis. Amsterdam, Rialto; Utrecht, Hoogt; Arnhem, Filmhuis; Nijmegen, Cinemariënburg, Maastricht, Lumière.

WHAT'S EATING GILBERT GRAPE?

Gevoelig portret van een typische white trash-familie op het Amerikaanse platteland. Dood en liefde doorkruisen doodgewone levens, die bijzonder worden door de liefdevolle aandacht die regisseur Lasse Hallström eraan wijdt en door een paar onvergelijkelijke rollen, met name die van Darlene Cates als de onvoorstelbaar dikke moeder. Amsterdam, The Movies; Delft, Filmhuis; Gouda, Filmhuis.

EN VERDER

Trois couleurs: rouge, Amsterdam, Desmet; Utrecht, Springhaver; Filmhuis, Helmond. Reservoir dogs. Amsterdam, The Movies 1; CAC, Bergen op Zoom; Groningen, The Movies. Four weddings and a funeral, Amsterdam, Kriterion. Exotica. Nijmegen, Cinemariënburg.