Gesmeerde country door wufte blondines

Concert: New American Music Tour, met Marty Stewart, Trisha Yearwood, Emmylou Harris. Gehoord: 12/4 Congresgebouw, Den Haag.

'Country & western' is niet meer. 'New American Music' heet nu het genre dat groot is geworden met het bezingen van de traditionele Amerikaanse waarden en de liefde voor de Heer. Het conservatieve redneck-image dat country als gevolg daarvan had gekregen moet nu worden afgeschud met een nieuwe benaming.

Maar de muziek zelf is niet veranderd. Marty Stewart, Trisha Yearwood en Emmylou Harris speelden gisteravond in het uitverkochte Congresgebouw in Den Haag nog altijd wat wij kennen als 'country'. Met veelvuldig gebruik van de steel guitar en een nerveuze viool - alleen God kwam niet zo vaak ter sprake.

Na het kleurloze optreden van lefgozertje Marty Stewart werd Trisha Yearwood de verrassing van de avond. Yearwood is de afgelopen vier jaar uitgegroeid tot een van de grote sterren van de 'New American Music' uit Nashville. Yearwood heeft zo'n machtig volume dat ze zich alleen maar hoeft bezig te houden met het temperen en in goede banen leiden van haar natuurlijke geluid.

Haar muziek is een gesmeerd soort country-rock, afgewisseld met hunkerende ballades. Yearwoods band, voor de helft bestaand uit net zulke wufte blondines als zijzelf, speelde 'open' en gevoelig, met vooral een mooi aandeel van de achter zijn instrument zittende steel-gitarist.

De band van de als uitsmijter geprogrammeerde Emmylou Harris daarentegen speelde alles dicht. De instrumenten afzonderlijk leverden misschien slechts een tokkeltje hier en een ritseltje daar, alles bij elkaar groeide het uit tot een verstopt geheel. Harris zelf leek deze avond niet vol bij stem.

En passant maakte ze de naamsverwarring rond haar muzieksoort nog wat groter; Harris speelt, zoals ze duivels lachend opmerkte, 'Old American Music'.